راهنمای جامع سفر زمینی از تهران به کیش

سفر زمینی از تهران به کیش

3.9/5 - (79 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

وقتی قرار است سفر ما زمینی و با خودروی شخصی باشد؛ به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول مقصد و بخش دوم مسیر رفت و برگشت است. داشتن اطلاعات در مورد مقصد در هر سفری مهم است؛ اما در مورد مسیرهای رفت و برگشت، داشتن اطلاعات لازم در سفرهای زمینی ضروری می‌شود.

بنابراین پیش از سفر باید از مسیر آگاهی لازم را داشته باشید؛ تا سفر شما به بهترین نحو آغاز و انجام شود. به‌خصوص اگر این سفر، سفر زمینی از تهران به کیش باشد؛ که مسافت زیاد و شهرهای بسیاری را باید پشت سر بگذارید.

اگر از افراد باتجربه در سفر سوال کنیم؛ همیشه به ما مسیرهای بهتر و امن‌تر را معرفی می‌کنند. اما از لحظه‌ای که خودروی خود را روشن می‌کنید؛ به خود بگویید این سفر باید در عین آرامش بگذرد. پس از زیبایی‌های مسیر و جاده، همراه با عزیزان‌تان لذت ببرید و مدام به سرعت و رسیدن به مقصد فکر نکنید.

سفر زمینی به وسیله خودروی شخصی از تهران تا جزیره کیش یک پیشنهاد شگفت‌انگیز است؛ اما باید توجه داشت که هم‌سفران ما مانند افراد مسن یا کودکان در این سفر اذیت نشوند. در غیر این صورت می‌توانید برای رزرو تور کیش از تهران با آژانس‌های مسافرتی مشورت کنید. فراموش نکنید که این سفر زمینی نسبتا طولانی بوده و بهتر است پیش از حرکت برای آن برنامه‌ریزی کرده و آماده شوید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم قبل از حرکت به سمت کیش یا در طول مسیر، مقاله راهنمای سفر به کیش از تهران را نیز بخوانید. ما در این نوشته وب‌سایت کیش بوک به بررسی مسیرهای زمینی موجود برای دسترسی به کیش از مقصد تهران پرداخته‌ایم.

پرسش و پاسخ:
۱مسیر زمینی از تهران به کیش چقدر است؟
برای رسیدن از تهران به کیش باید حدود ۱۸ ساعت رانندگی مداوم را در نظر بگیرید. این مدت بنابر سرعت و میزان توقف شما ممکن است تغییر کند.
۲بهترین مسیر زمینی بین تهران و کیش کدام است؟
برای رسیدن به کیش بهتر است مسیر تهران، قم، کاشان، نطنز، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت، شیراز، جهرم، لار، بستک، بندرلنگه را در پیش گرفته و از بندر لنگه توسط کشتی‌های ماشین‌بر به کیش برسید.
۳مهم‌ترین نکته برای انجام یک سفر زمینی طولانی چیست؟
برنامه‌ریزی قبلی برای انتخاب مسیر سفر، زمان‌بندی سفر، نقاط توقف و استراحت، وسایل ضروری سفر و هماهنگی با هم‌سفران، مهم‌ترین نکات در چنین سفری است.

راه‌های دسترسی سفر زمینی از تهران تا کیش

در این نوشته ما به شما دو مسیر مناسب را برای رفتن به کیش معرفی می‌کنیم:

  • مسیر انتخابی اول: تهران، قم، کاشان، نطنز، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت، شیراز، جهرم، لار، بستک، بندرلنگه
  • مسیر انتخابی دوم: تهران، قم، کاشان، نطنز، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت، شیراز، فیروزآباد، کازرون، خنج، لامرد، بندر آفتاب یا بندر چارک

انتخاب هر یک از این مسیرها بستگی به تصمیم شما دارد که ترجیح بدهید در کدام شهرها توقف داشته باشید. همچنین نقطه پایان هر دو مسیر بندرگاهی است که از آنجا می‌توانید به کمک کشتی‌های خودروبر (لندیگ کرافت) خودتان و ماشین شخصی‌تان را به جزیره کیش برسانید.

خلاصه‌ای از مسافت راه و تخمین ساعت

در تئوری، در شرایطی که فقط به مقصد فکر کرده و توقف و گشت‌وگذاری در شهرهای قرار گرفته در مسیر نداشته باشید؛ برای رسیدن به کیش حدود ۱۸ ساعت رانندگی در پیش دارید. اما من بعید می‌دانم که دل‌تان نخواهد بین راه جایی امن بایستید؛ و حال‌وهوایی تازه کنید. در واقع نه عقل و نه جسم شما، اجازه نمی‌دهد که ۱۸ ساعت مداوم رانندگی داشته باشید.
همچنین فراموش نکنید که یکی از مزایای سفر زمینی، دیدن زیبایی‌های مسیر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای بین راه است. وگرنه سفر هوایی به کیش کوتاه‌تر بوده و اغلب هزینه بیشتری نیز نخواهد داشت. بنابراین یک انتخاب خوب برای شما این است که سفر خود را به سه بازه زمانی تقریبا ۶ ساعته تقسیم کرده و در دو شهر مورد علاقه خود در این مسیر توقف کنید و حتی روز و شبی را در آنجا بگذرانید.

مدارک موردنیاز برای حمل‌ونقل خودرو در بنادر آفتاب، چارک و لنگه

توجه داشته باشید که شما باید ۲ ساعت قبل از حرکت شناور در بندر مدنظر خود حاضر شوید. همچنین برای جابه‌جا کردن خودروی شخصی خود از یکی از بندرهای چارک، لنگه و آفتاب، باید اصل و کپی کارت ماشین،‌ برگه معاینه فنی و گواهینامه راننده ماشین را به همراه داشته باشید. این مدارک در دفاتر گمرک واقع در بندرها مشاهده و بررسی می‌شود.

وسایل ضروری سفر زمینی از تهران به کیش

این موضوع کاملا به فصل موردنظر برای سفر بستگی دارد. اگر فصل پاییز و زمستان را برای سفر به جزیره کیش انتخاب کرده‌اید؛ حتما با خود لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید. البته این وسایل گرم برای مسیر مناسب است؛ چراکه در جزیره کیش حتی در فصل زمستان نیز، خبری از سرمای شدید نیست. همچنین خرید تنقلات شیرین با ماندگاری بالا در بسته‌بندی‌های کوچک کار را برای شما راحت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم از خوردن غذاهای سنگین و چرب در طول سفر پرهیز کنید؛ تا دچار مشکلات سلامتی نشوید. سازگار شدن سیستم بدن با آب‌وهوای جدید نیز مسئله‌ای زمان‌بر است. پس برای جلوگیری از بروز مشکل و بیماری، غذاهای سبک و سالم را در طول سفر استفاده کنید. در زمینه بستن چمدان و انتخاب وسایل ضروری سفر نیز، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «برای سفر به کیش چی ببریم؟» را بخوانید.

اگر داروی خاصی را روزانه استفاده می‌کنید؛ به تعداد مورد نیاز از آن را به همراه داشته باشید. داروها را در جعبه کوچکی دور از رطوبت و نور خورشید قرار دهید. همچنین همراه داشتن چند داروی مسکن، ضد تهوع و سایر داروهای اصلی بدون نسخه نیز در این سفر مفید خواهد بود. در این زمینه هم بهتر است مقاله « داروخانه‌های کیش » را از دست ندهید.

در نهایت وسیله نقلیه شما در جاده ممکن است رفتار دیگری از خود نشان داده و دچار نقص فنی شود. بنابراین پیش از سفر از بابت سالم بودن خودرو خیال خودتان را راحت کرده و آن را به یک بازدید فنی ببرید. البته در هر صورت، همراه داشتن ابزار ضروری تعمیر خودرو توصیه می‌شود. ست آچار و پیچ گوشتی، نوار چسب، چراغ قوه، جک، لاستیک زاپاس، زنجیر چرخ و دفترچه راهنمای تعمیر خودرو از جمله وسایل ضروری در هر خودرویی است.

همه چیز درباره مسیر سفر زمینی از تهران به کیش

پیشنهاد میکنیم روز قبل از حرکت، باک بنزین خود را در شهر تهران پر کنید؛ تا با خیال راحت‌تر سفر خود را آغاز نمایید. در ادامه، مسیر سفر زمینی از تهران به کیش را شهر به شهر طی کرده و درباره آن توضیحات لازم را به شما خواهیم داد.

تهران تا قم: اگر از آزادراه جدید تهران-قم حرکت خود را آغاز کنید؛ پس از طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر به پمپ بنزین زیتون می‌رسید. اما اگر از جاده قدیم تهران-قم حرکت کنید (که آن را توصیه نمی‌کنیم.)؛ پس طی مسافت ۳۲ کیلومتر به پمپ بنزین پس از سلمان‌آباد خواهید رسید. در نهایت نیز با طی مسافت ۱۴۸ کیلومتر به قم می‌رسید.

نکته ۱: مبدا اندازه‌گیری‌ها از ابتدای آزادراه تهران-قم است.

نکته ۲: در هر شهری که قصد توقف ندارید؛ می‌توانید مسیر کمربندی را پیش گرفته و از رفتن به داخل شهر و درگیر ترافیک شهری شدن پرهیز کنید.

 

سفر زمینی از تهران به کیش
نقشه تهران تا قم برای سفر به جزیره کیش

قم تا کاشان (از آزادراه امیرکبیر): در این مسیر به منطقه مشکات که رسیدید؛ جایگاه سوخت امیرکبیر را مشاهده می‌کنید. اگر پمپ بنزین امیرکبیر را نیافتید پمپ بنزین قائم، بعد از مشکات در منطقه خزاق قرار دارد. به‌طور کلی از قم تا کاشان ۱۱۱ کیلومتر است؛ و در میانه راه جای دیدنی چشم‌گیری نیز وجود ندارد. همچنین بهتر است در ابتدای مسیر که هنوز کاملا سرحال هستید؛ با سرعت بیشتر و توقف کمتری برانید؛ تا زمان کافی برای استراحت در میانه راه را داشته باشید.

نقشه قم به کاشان
مسیر قم تا کاشان روی نقشه

کاشان تا نطنز: پس از گذشتن از کاشان و حرکت به سمت نطنز به مجتمع خدماتی رفاهی سان آرا می‌رسید. همچنین روبروی این مجتمع پمپ بنزین شماره ۲ سرای کویر را مشاهده می‌کنید. از نظر زمانی، بسته به ساعت حرکت شما از تهران، این منطقه انتخاب خوبی برای استراحت نیم تا یک ساعته و صرف صبحانه یا نهار است.

سفر زمینی از تهران به کیش
دسترسی شهر کاشان به نطنز روی نقشه

نطنز تا اصفهان: از شهر نطنز تا اصفهان حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه راه در پیش دارید. دقت کنید که آزادراه امیرکبیر در انتها به آزادراه نطنز-اصفهان متصل می‌شود. پس از این شما دو راه برای رسیدن به اصفهان دارید. راه دوم آزادراه معلم است؛ که تفاوتی از لحاظ زمانی با مسیر اول ندارد.
در صورتی که وارد بزرگراه آزادگان شدید؛ فاصله زیادی تا پمپ بنزین ندارید. همچنین در مسیر بزرگراه آزادگان بیمارستان گلدیس را مشاهده می‌کنید؛ که در صورت نیاز می‌توانید از خدمات اورژانسی آن بهره‌مند شوید.

مسیر زمینی نطنز تا اصفهان
مسیر زمینی نطنز تا اصفهان

به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد توقف در شهر اصفهان را ندارید؛ از آزادراه کنارگذر غربی اصفهان که ادامه آزادراه امیرکبیر است راه خود را ادامه دهید. اما با توجه به اینکه تا این بخش از مسیر چیزی حدود ۶ الی ۷ ساعت رانندگی را مسیر را پشت سر گذاشته‌اید؛ و همچنین با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوان شهر اصفهان، پیشنهاد می‌کنیم اولین توقف طولانی خود را در این شهر داشته باشید. البته در این مورد باید زمان‌بندی و برنامه سفر خود را نیز هماهنگ کرده باشید. به هر حال شهر اصفهان می‌تواند برای حداقل یک یا دو روز شما را کاملا سرگرم و مشغول نگه دارد.

مسیر نطنز تا اصفهان
مسیر نطنز تا اصفهان

اصفهان تا شهرضا: تمام کردن این مسیر ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. اگر داخل شهر اصفهان هستید خیابان معروف هزارجریب اصفهان را دنبال کنید؛ و پس از آن وارد بزرگراه شهید دستگردی شوید. اگر به دنبال پمپ بنزین بودید؛ در خیابان هزارجریب پس از خیابان مرداویج به آن دسترسی خواهید داشت.

نقشه جاده‌ای اصفهان به شهرضا
نقشه جاده‌ای اصفهان به شهرضا

در این مسیر پس از طی ۱۳ کیلومتر و حدود ۳۰ دقیقه به سیتی سنتر اصفهان می‌رسید. اگر در اصفهان توقفی نداشته‌اید و از کمربندی اصفهان به این نقطه رسیده‌اید؛ بد نیست به این مجتمع بزرگ سر بزنید. در سیتی سنتر اصفهان از خدمات مناسبی از جمله هتل، رستوران و کافی شاپ، سالن‌های سینما و موزه می‌توانید استفاده کنید. در واقع این منطقه فرصت خوبی برای استراحت کوتاه‌مدت شما و همراهان‌تان خواهد بود.

سیتی سنتر اصفهان
سیتی سنتر اصفهان در مسیر شهرضا

شهرضا تا آباده: عبور از این مسیر نیز به ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در این مسیر اگر نیاز به استراحت داشتید؛ می‌توانید با دیدن تابلوی اردوگاه هلال احمر، تغییر مسیر داده و چند دقیقه‌ای را در آنجا استراحت کنید. همچنین در این مسیر پس از ۳۰ دقیقه به پمپ بنزین می‌رسید.

شهرضا تا آباده
مسیر شهرضا تا آباده در نقشه

در ادامه مسیر یک پیشنهاد ویژه برای علاقمندان به تاریخ و موزه‌گردی داریم. بنابراین اگر شما هم در این گروه افراد هستید بازدید از کاروانسرای شاه عباسی را از دست ندهید. این کاروانسرا که مربوط به دوره صفوی است؛ در فاصله ۴۲ کیلومتری از شهرضا قرار دارد.

کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی

آباده تا مرودشت: برای رسیدن به مرودشت، از بزرگراه آباده-صفاشهر عبور کنید. پس از ۶۷ کیلومتر به پمپ بنزین کولی کش می‌رسید. همچنین کمی جلوتر پمپ بنزین ده بید را نیز مشاهده خواهید کرد.

مسیر آباده به مرودشت
نقشه سفر زمینی به مرودشت

این مسیر نسبتا طولانی است. در عمل ۲۱۸ کیلومتر را باید بپیمایید تا به مرودشت برسید؛ که به زمانی بیش از ۳ ساعت نیاز دارد. بنابراین یافتن جایی برای استراحت موقت در میانه راه ضروری است. یک پیشنهاد ویژه برای استراحت در این مسیر، شهر تاریخی پاسارگاد است. البته کمی راه شما دور خواهد شد؛ با این وجود دیدن پاسارگاد ارزش زیادی دارد. برای این کار از طریق جاده پاسارگاد می‌توانید به این شهر برسید.

خوشبختانه در محوطه جهانی پاسارگاد چند رستوران خوب و اقامت‌گاه نیز برای رفاه حال مسافران وجود دارد. بنابراین در این محل می‌توانید حتی استراحتی چند ساعته داشته باشید. هرچند اگر زمان‌بندی‌تان فشرده است؛ توصیه می‌کنیم استراحت کامل را به زمان رسیدن به شیراز موکول کنید.

پاسارگاد شیراز
منطقه جهانی پاسارگاد

مرودشت تا شیراز: برای رسیدن به شیراز یک مسیر نسبتا کوتاه ۵۰ دقیقه‌ای منتظر شماست. این مسیر را تا دروازه قرآن شیراز دنبال کنید. در این جاده از بزرگترین رودخانه استان فارس، یعنی رودخانه کُر نیز عبور خواهید کرد.

مسیر شما از اصفهان به شیراز نیز چیزی حدود ۷ الی ۸ ساعت زمان می‌برد؛ که در صورت توقف بین‌راهی می‌تواند بیشتر هم شود. بنابراین حالا که چیزی حدود دوسوم مسیر سفر زمینی از تهران به کیش را طی کرده‌اید؛ بد نیست شیراز را به عنوان دومین مقصد توقف و استراحت طولانی‌مدت خود در نظر بگرید.

مرودشت به شیراز
نقشه حرکت از مرودشت به سمت شیراز

گشت‌وگذار در شیراز می‌تواند روزهای متوالی شما را مشغول کند؛ با این وجود اختصاص دادن یک یا دو روز به این شهر زیبا، به هرچه خاطره‌انگیزتر شدن سفر شما کمک خواهد کرد. خوش‌بختانه بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شیراز در شهر آن قرار داشته و شما می‌توانید طی مدت زمان کمی، تعداد زیادی از آنها را ببینید. در نهایت در میان انبوه این جاذبه‌های دیدنی، بازدید از آرامگاه حافظ و سعدی، مسجد صورتی، باغ ارم، بازار وکیل و خانه قوام را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مسیر مرودشت تا شیراز
مسیر مرودشت تا شیراز

شیراز تا جهرم: طی این مسیر نیز ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه زمان نیاز دارد. در این جاده شاهد بستنی فروشی‌های متنوع هستید. مگر می‌شود حوالی شیراز باشید و فالوده بستنی نخورید؟ پس خود را برای خوردن یکی از بهترین بستنی‌های عمرتان آماده کنید. همچنین پس از حدود ۱ ساعت رانندگی در این مسیر به پمپ بنزین و استراحت‌گاه نصیرآباد می‌رسید؛ که جای خوبی برای دقایقی توقف خواهد بود.

سفر زمینی از تهران تا کیش
نقشه راهنمای سفر زمینی از جهرم به شیراز

جهرم تا لار: پس از طی مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر به جایگاه سوخت دیگری در این مسیر می‌رسید. کل این مسیر برای رسیدن به لار نیز حدود ۲ ساعت زمان لازم دارد. البته اگر نخواهید از جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای لار نیز بازدید کنید.

سفر زمینی جهرم تا لار
دسترسی از جهرم تا لار با خودروی شخصی

لار تا بستک: این مسیر جایی است که شما وارد استان هرمزگان خواهید شد. پس پیش به سوی هرمزگان زیبا. از این لحظه به بعد بیشتر به فکر مقصد هستید؛ چراکه احساس می‌کنید کاملا در دسترس شما خواهد بود. در این جاده پس از طی مسافت ۲۲ کیلومتر وارد استان هرمزگان می‌شوید. همچنین در این مسیر شاهد دو رودخانه بست بنارگیل و رودخانه غربی کرمستج هستید.

سفر زمینی لار تا بستک
نقشه مسیر لار تا بَستک

بستک تا بندر لنگه: راهی تا مقصد نمانده، رنگ آبی دریای جنوب روی نقشه نمایان شده، صدای موج و موزیک‌های محلی جنوبی در ذهن‌مان تداعی می‌شود. تا ۲ ساعت دیگر بوی دریا به مشام شما خواهد رسید؛ و هیاهوی بندر لنگه را به چشم خواهید دید. این آغاز دیگری از سفرتان است. در تمامی این ساعات شما از شهرهای کویری گذر کرده‌اید تا به دریای جنوب برسید؛ و این خلقت خداست که در امتداد خشکی، دریایی عظیم پیش روی‌تان قرار داده است.

سفر دریایی به کیش
فاصله سفر به جزیره کیش از بنادر لنگه، آفتاب، چارک

نکته ۱: در نظر داشته باشید که زمان‌ و مسافت‌های ذکر شده حدودی هستند. در نتیجه بنابر سرعت شما، تعداد توقف‌ها و مدت زمان صرف شده در هر توقف، ممکن است تغییراتی در آن داشته باشید.

نکته ۲:
مسیر تشریح شده در این نوشته، مسیری بود که شما را طی سفر زمینی از تهران به کیش به بندر لنگه می‌رساند. اما اگر می‌خواهید از بندر چارک یا بندر آفتاب به جزیره کیش بروید؛ باید پس از رسیدن به شیراز، به‌جای رفتن به جهرم، مسیر فیروزآباد را در پیش گرفته و پس از آن به ترتیب به کازرون، خنج، لامرد، بندر آفتاب یا بندر چارک بروید.

نکته ۳:
بندری را که برای سفر دریایی به کیش انتخاب می‌کنید؛ پیش از آغاز سفر بررسی نمایید. ساعات حرکت و تعداد حرکت کشتی‌های خودروبر را نیز در نظر بگیرید. همچنین هزینه‌های بردن خودرو به کیش و مدارک لازم را نیز فراموش نکنید.

مدت زمان رسیدن از بندرهای آفتاب،چارک، لنگه به کیش

بسیاری از افراد علاقه دارند که ساعات بیشتری را به تجربه سفر دریایی اختصاص دهند. گروهی نیز علاقه دارند هرچه سریع‌تر به جزیره کیش برسند. به هر حال در ادامه شما را با فاصله بنادر مختلف با کیش آشنا کرده‌ایم

  • از بندر آفتاب تا جزیره کیش ۱۸ کیلومتر فاصله است؛ که طی ۳۰ دقیقه به مقصد خواهید رسید.
  • از بندر چارک تا جزیره کیش ۳۲ کیلومتر فاصله است؛ که طی ۶۰ دقیقه به مقصد خواهید رسید.
  • از بندر لنگه تا جزیره کیش ۹۳ کیلومتر فاصله است؛ که طی ۱۵۰ دقیقه به مقصد خواهید رسید.

در نظر داشته باشید که زمان‌های ذکر شده حدودی هستند؛ و به عوامل زیادی از جمله شرایط جوی بستگی دارد.

در نهایت امیدواریم که این سفر زمینی طولانی تجربه‌ای عالی و البته لذت‌بخش برای شما و همراهان شما باشد. اگر شما نیز در مورد این مسیر و سفر زمینی به جنوب کشور و کیش، تجربه‌ای دارید؛ خوشحال می‌شویم که آن را با خوانندگان کیش بوک در میان بگذارید.

5 پاسخ

  1. سلام. بنده قصدسفرزمینی وجادهایی به کیش رادارم بایدبگویم که این اولین تحقیق من از مسافت راه وجاده بود واقعالذت بردم باخواندن این مطالب خودم رادرمسیرجاده میدیدم آنقدرکه توضیححات جالب ودقیق بود واقعا ممنونم بی نهابت لذت بردم. ممنون??

  2. با سلام و احترام. توضیخات متعددی از این مسیر دیدم ولی هیچکدام به اندازه نوشتار شما دقیق و با اطلاعات کامل نبود، به ویژه قرار دادن نقشه های مسیر در متن زیبا یتان. سلامت باشید

  3. سلام ، بنده هم با نظر آقای محمد حسین محجوب موافقم ، بسیار کاربردی و دقیق تمام اطلاعات داده شده است و توضیحات مسیر عالیه
    نظری هم در این خصوص دارم که عرض می کنم : اگر در مورد بنادر به صورت خلاصه هم شده بیان بفرمایید .
    با تشکر

    1. از شما دوست عزیز بسیار ممنونم که همراه ما هستید و مطلب را کامل مطالعه کردید. حتما در خصوص بنادر هم مطلبی تهیه میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها