دره پرتغالی ها

دره پرتغالی ها

3.8/5 - (23 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

دره پرتغالی‌ ها واقع در شمال کیش یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری این جزیره است. روشن است که دلیل نامگذاری آن به زمانی بازمی‌گردد که پرتغالی‌ها در آن سکونت داشتند. بخشی از آبادانی فعلی مدیون افسران پرتغالی بوده که صد‌ها سال قبل، کیش را برای زندگی خود انتخاب کردند. 

تاریخچه دره پرتغالی ها 

دلیل نامگذاری دره پرتغالی‌ها، به تاریخچه حضور سربازان و افسران کشور پرتغال در ایران برمی‌گردد. در بین سال‌های ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ قمری (مصادف ۸۵۵ تا ۱۰۰۰ شمسی) بخش‌هایی از جزیره هرمز و تمام جزیره کیش به دست نیروی دریایی پرتغال افتاد. براساس قراردادهایی امضا شده بین دو طرف، بخش‌های جنوبی ایران تا سال‌ها محل زندگی و کسب درآمد پرتغالی‌ها بود. 

افسران و سربازان بیشتر در بخش‌های شمالی جزیره سکونت داشتند، به همین دلیل در حال حاضر هم آثار و بناهای باقی‌مانده از آن دوره همگی در شمال جزیره کیش قرار دارند. این افراد در محلی که در حال حاضر به آن دره پرتغالی می‌گوییم، مناطق مسکونی ساخته بودند. در نتیجه این بخش از جزیره، جایی بوده که برای زندگی و کار آن را انتخاب کرده بودند. بعدتر در سال ۱۰۳۱ و در دوران شاه عباس صفوی با حمله به این منطقه، ایرانیان توانستند جزیره کیش و هرمز را از کنترل پرتغالی‌ها خارج کنند. 

جاهای دیدنی دره پرتغالی ها

دره پرتغالی ها کجا قرار دارد؟

دره پرتغالی‌ها درست در شمال جزیره و در خیابان کناره قرار دارد. از طرفی به مراکز خرید و پر رفت‌ و آمد جزیره هم نزدیک است. بنابراین دسترسی به آن نسبتا ساده بوده و به راحتی می‌توانید با پای پیاده و یا با اتومبیل خود را به این دره برسانید. برای اجاره خودرو در کیش و بازدید از این مناطق می‌توانید از طریق وبسایت کیش بوک این خدمت را رزرو کنید.

نکته مهمی که در مورد دره وجود دارد این است که سعی کنید در روزهای گرم اواخر بهار و تابستان، برای رسیدن به آن سوار اتومبیل شوید. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که گرمازده شده که البته این مساله نه تنها در مورد دره پرتغالی‌ها،‌ بلکه در مورد بیشتر مکان‌های دیدنی کیش که در فضای باز قرار دارند، صدق می‌کند. 

دلیل شهرت دره پرتغالی‌ها چیست؟

جدا از حضور پرتغالی‌ها و آثار به جا مانده از آن دوران، مهم‌ترین علت شهرت دره پرتغالی‌ها حضور درخت سبز کیش است. این درخت که قدمتی بیش از ۶۰۰ سال دارد و هنوز هم یک درخت زنده و سبز بوده، نقطه عطف جزیره و تاریخ آن است. 

این درخت که از گونه درختان لور بوده در دوره ایلخانی و تیموری از هند وارد جزیره شده است. کسی به درستی نمی‌داند که چه فردی و به چه صورتی دانه اولیه را وارد کشور کرده؛ اما به دلیل نزدیک بودن شرایط آب و هوایی، تا این لحظه سبز مانده است. این درخت ۶۰۰ ساله گونه‌ای بسیار خاص با شکل و ظاهری عجیب است. شاخه‌های این درخت اگر به اندازه کافی رشد کنند، می‌توانند به سطح زمین برسند. حالا وارد زمین شده و ریشه می‌دهند. 

این شکل جالب و عجیب درخت باعث شده تا به یکی از مکان‌های گردشگری کیش تبدیل شود. به دلیل محافظت از حریم درخت سبز باید فاصله چند متری با آن را حفظ کنید. با این حال می‌توانید با این درخت کهنسال که قبل از همه ما زنده بوده، عکس یادگاری بگیرید. 

شهرت دره پرتغالی‌ها

مکان‌ های دیدنی اطراف دره پرتغالی‌ها 

مکان‌های دیدنی نزدیک دره پرتغالی‌ها شامل آب انبار سنتی کیش و شهر تاریخی حریره است. بازدید از هر دو مکان تفریحی رایگان بوده و می‌توانید در ساعات ابتدایی روز که هوا هنوز گرم نشده به سراغ آن بروید. علاوه بر این به دلیل رایگان بودن هزینه ورودی و بازدید از شهر تاریخی حریره و آب انبار سنتی کیش، می‌توانید انتظار سفری کم هزینه را داشته باشید. 

اگر به دنبال برنامه‌ریزی سفر ارزان به کیش هستید، حتما در تماس با کیش بوک به این نکته اشاره کنید. در این صورت تیم پشتیبانی کیش بوک بهترین برنامه زمانی را برای شما طراحی می‌کند. 

بهترین زمان برای بازدید از دره پرتغالی ها 

بهترین زمان برای بازدید از دره پرتغالی ها به دلیل گرمای بالای هوا، در فصول سرد است. اگر بتوانید برنامه ریزی سفر خود را از اوایل پاییز تا اوایل بهار تنظیم کنید، می‌توانید بیشترین استفاده را از هوا داشته باشید. آب و هوای جزیره به دلیل رطوبت بالا و گرمای شدید، در تابستان‌ها و در طول روز غیر قابل تحمل است. از طرفی توصیه می‌شود تا به هیچ عنوان در طول روز بیش از پانزده دقیقه زیر آفتاب نباشید. 

با این حال در فصل تابستان به دلیل وجود جشنواره‌های مختلف، سفر به کیش نسبت به زمستان ارزان‌تر خواهد بود. پس اگر به دنبال سفری کم هزینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا تابستان را برای سفر انتخاب کنید و با رعایت نکات مهم، مانع از گرمازدگی شوید. 

درخت سبز کیش

سفر به کیش و بازدید از دره پرتغالی‌ها 

برای سفر به کیش و داشتن بهترین تجربه باید برنامه ریزی آن را به تیمی باتجربه بسپارید. تیم کیش بوک با سال‌ها تجربه در زمینه سفرهای کیش می‌توانند از صفر تا صد سفر را به بهترین شکل پیاده کنند. شما می‌توانید از رزرو بلیط هواپیما، رزرو هتل کیش و لیست مکان‌های گردشگری و تفریحی را با کیش بوک پیگیری کنید.

علاوه بر این ترانسفر از درب منزل انجام می‌شود و می‌توانید خودروی دلخواه خود را هم رزرو کنید. برای رزرو بلیط و مشورت با تیم پشتیبانی هم از طریق چت آنلاین وب‌سایت و هم از طریق شماره تلفن ۰۲۱۲۲۳۱۹۱۶۵ با کیش بوک در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها