قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش

4.9/5 - (14 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

جزیره کیش با وجود وسعت نه چندان بزرگی که دارد، مملو از مکان‌های دیدنی مختلف است. از مکان‌ها و بناهای نوساز و جدیدی که حتی یک دهه هم از عمر آن‌ها نمی‌گذرد تا برخی روستا‌ها و قلعه‌هایی که قدمت آن‌ها به صدها سال پیش می‌رسند. قلعه جنی یکی از این مکان‌های دیدنی بوده که توصیه می‌شود در سفر به کیش بازدید از آن را از دست ندهید. 

علت نامگذاری قلعه جنی چیست؟

اغلب مکان‌های دیدنی در ایران که با پسوند «جنی» شناخته می‌شوند، به دلیل بروز برخی حوادث ناراحت کننده این نام را به خود گرفته‌اند. قلعه جنی هم از این قاعده مستثنا نبوده و به دلیل مرگ تعدادی سرباز در دهه ۴۰ شمسی به نام جنی شناخته می‌شود. قبل از اینکه به اتفاقات آن دوران بپردازیم باید بگوییم که اطلاعات دقیقی از تاریخچه این قلعه در دسترس نیست اما برخی از مردم محلی آن را به دوران پرتغالی‌ها مرتبط می‌دانند. 

بنای قلعه مربعی بوده و در دو گوشه آن برج‌های دیدبانی قرار دارد. در گذشته از این قلعه به عنوان پاسگاه محلی کیش و مقر ژاندارمری استفاده می‌شد. از آن جایی که قلعه در محلی نسبتا دور افتاده قرار دارد، عجیب نیست که گاهی در شب صداهای عجیبی از اطراف به گوش برسد. حرکت حیوان‌های شب‌رو، پیچیدن باد از سوی دریا و موارد این چنینی همیشه باعث ترس و وحشت سربازان می‌شد. 

داستان این قلعه زمانی جدی شد که در سحرگاه یکی از روزها، هنگامی که عده‌ای از سربازان برای تعویض شیفت به قلعه رفتند با جنازه چهار سرباز شب قبل روبرو شدند. این سربازان با صورتی کبود و چشمانی باز پیدا شدند. شاید اگر همان زمان تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شد، یک توطئه داخلی یا فرار یک زندانی مشکوک را می‌توانستند پیگیری کنند. 

با این حال به جای تحقیقات گسترده، تیم ژاندارمری این قلعه را برای همیشه ترک کردند. بنابراین هیچگاه مشخص نشد که علت مرگ آن چهار سرباز چه بوده و چه کسی از این مساله سود می‌برد. از بعد این اتفاق به این قلعه متروکه، قلعه جنی می‌گویند. 

قلعه جنی

قلعه جنی کیش کجا قرار دارد؟

بهترین مسیر دسترسی به این قلعه از جاده جهان است. بنابراین از هتلی که در آن سکونت دارید یک تاکسی به مقصد کشتی یونانی بگیرید و حتما درخواست کنید تا از مسیر جاده جهان عبور کند. سپس قبل از اینکه به آخرین میدان در نزدیکی کشتی برسید، قلعه را مشاهده می‌کنید.

البته از آن جایی که به دلیل افسانه‌های ترسناک، کمتر کسی به سراغ بازدید از آن می‌رود، حتما دقت داشته باشید که از راننده تاکسی یا مدیر تور خود بخواهید تا شما را مستقیما به آن‌جا ببرد. 

مکان های دیدنی نزدیک به قلعه جنی 

به دلیل موقعیت قرارگیری قلعه در جزیره کیش، مکان‌های دیدنی معروفی در اطراف آن قرار دارد. کشتی یونانی، اوشن پارک و روستای باغو از مکان‌های دیدنی نزدیک به قلعه هستند. 

روستای باغو 

روستای باغو جزیره کیش یکی از مکان‌های دیدنی اطراف قلعه محسوب می‌شود. جالب است بدانید که هنوز مردمی در این روستا زندگی می‌کنند که سبک زندگی ساده‌ای دارند. روستای گردشگری باغو با بناهای قدیمی و زیبا و مردم محلی، یک تجربه جالب از سفر به جزیره کیش است. علت نامگذاری این روستا به دلیل حضور پیرزنی در زمان اشغال جزیره توسط پرتغالی‌ها است. نام این پیرزن باغو بوده و نام روستا هم از آن الهام گرفته شده است. 

درخت کهنسال لور در داخل همین روستا قرار دارد که یکی دیگر از مقاصد تفریحی جزیره است. خانه‌های مردم روستای باغو گلی بوده و هنوز هم با وجود لاکژری بودن جزیره کیش، به سبک و سیاق قدیم زندگی می‌کنند. نکته جالب‌تر روستای باغو، وجود یک روستا در داخل جزیره‌ای به کوچکی کیش است. 

کشتی یونانی 

تقریبا تمام افرادی که برای سفر به جزیره کیش می‌روند، از کشتی یونانی هم بازدید می‌کنند. این کشتی سال‌ها پیش در مرداد ماه ۱۳۴۵ برای همیشه به گل نشست و سرنشینان آن نتوانستند با آن به کشور خود بازگردند. این کشتی هر سال بیشتر در آب فرو می‌روند و بدنه آن دچار نشست می‌شود. به همین دلیل شاید اگر از نزدیک آن را مشاهده کنید با تصاویری که در اینترنت موجود است کمی متفاوت باشد. 

با این حال هنوز هم ارزش بازدید را دارد. به خصوص اگر بتوانید در زمان غروب آفتاب برای بازدید از کشتی یونانی بروید، می‌توانید عکس‌های زیبایی در نزدیکی آن بگیرید. البته تیمی از عکاسان هم در آن نزدیکی هستند که بهترین تصاویر یادگاری را از شما می‌گیرند. اگر قصد بازدید از کشتی یونانی را دارید، بدانید که فاصله کمی با قلعه دارد. 

پارک آبی اوشن 

مکان تفریحی دیگری که نزدیک قلعه جنی قرار دارد، پارک آبی اوشن است. این پارک در فاصله هفت کیلومتری قلعه بوده و بزرگترین پارک آبی روباز در ایران است. در این پارک هم بانوان و هم آقایان می‌توانند از سرسره‌ها و امکانات مختلف آن بهره‌مند شوند. نکته جالب درباره پارک آبی اوشن این است که تنها پارک آبی روباز بوده که زنان هم امکان استفاده از آن را دارند. 

این مجموعه دارای سرسره‌های مختلف با ارتفاع زیاد بوده که سر خوردن از آن‌ها لذت دو چندانی دارد. همچنین سونا، جکوزی و استخر هم در آن وجود دارد. در تمام مجموعه سیستم گرمایش از کف انجام شده تا در زمستان هم تمام محیط هم دما و معتدل باشد. شما می‌توانید علاوه بر این موارد از موج سواری، ماساژ و اسپا هم بهره ببرید. همچنین داخل مجموعه چندین رستوران و کافی شاپ قرار دارد که برای رفع خستگی و ضعف باید حتما سری به آن‌ها بزنید. 

آدرس قلعه جنی

بهترین زمان برای بازدید از قلعه جنی 

شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز برای بازدید از قلعه جنی بروید و چون محلی متروک بوده، بازدید از آن رایگان است. از طرفی کمتر تور گردشگری برنامه بازدید از آن را به صورت عمومی اعلام می‌کند. با این حال هیچ مانعی بر سر راه بازدید از چنین مکانی وجود ندارد.

فقط نکته مهم این است که اگر کمی می‌ترسید بهتر است روشنی روز را برای بازدید انتخاب کنید. از طرفی اگر طرفدار هیجان و تجربه‌های ناب هستید، توصیه می‌کنیم تا با گروهی از دوستانتان، شب را برای بازدید از قلعه انتخاب کنید. 

سفر به کیش 

برای سفر به کیش راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. با توجه به اینکه به دنبال چه امکاناتی هستید و چه میزان بودجه همراه خود دارید، برنامه سفر شما تغییر می‌کند. تیم کیش بوک با سال‌ها تجربه در زمینه برنامه ریزی سفر به کیش می‌تواند بهترین تور، بلیط هواپیما و هتل را برای شما فراهم کند. علاوه بر این برنامه ریزی سفر را به شکلی انجام می‌دهد که بتوانید در مدت زمان مشخص خود به تمام مکان‌های دیدنی سر بزنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها