روستای باغو تنها بازمانده تاریخ کهن کیش

روستای باغو

4.7/5 - (3 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

معرفی روستای باغو

جزیره کیش با وجود ساختمان‌های مدرن و خودروهای پیشرفته تصویری از یک جزیره کاملا جدید در ذهن ما ایجاد می‌کند. اما جالب است بدانید در همین جزیره روستاهای قدیمی وجود دارند که زندگی در آن جریان دارد. روستای باغو در قسمت جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید به خیابانی با همین نام بروید. خیابان باغو شما را به این روستای کهن می‌رساند.
احتمالا با ورود به این روستا شاهد چند آهوی زیبا می‌شوید که در محوطه زندگی می‌کنند. وجود گله‌های آهو، دلیل دیگری برای بازدید این روستا توسط گردشگران تور کیش است. برای بقای نسل این حیوانات زیبا، آبشخورهایی را ساخته‌اند تا حیوانات در اثر گرما تلف نشوند.

برای این که با جاذبه های تاریخی و فرهنگی کیش آشنا شوید، روستای باغو، در توابع جنوب غربی جزیره، از این سبک جاذبه‌ها هستند که قدمت آن‌ها به سال‌ها پیش و زمان اشغال پرتغالی‌ها باز می‌گردد. با بازدید از روستای باغو می توانید روش‌های سنتی طبخ غذا، شیوه خنک نگه داشتن آب در فصول گرم سال، آداب و رسوم زندگی و ازدواج مردمان این روستا آشنا می‌شوید. شک ندارم که با دیدن شغل مردمان این روستا شگفت زده می‌شوید. انگار با ورود به این روستا، وارد یک دنیای دیگری شده‌اید.

تاریخچه روستای باغو

روستای باغو کیش

تاریخچه این روستا به دوره قاجاریان می‌رسد. کهنسال بودن این روستا را از روی درختان آن هم می‌توان تشخیص داد. از موضوعاتی که شما در این روستا جذب خواهد کرد وجود درختان کهن است.یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های درختان در این روستا وجود دارد. با درخت لور آشنایی دارید؟ این درخت در نواحی جنوبی کشورمان و در شهرهای هرمزگان و بوشهر به چشم می‌خورد. میوه این درختان شبیه انجیر قرمز رنگی است که به آن انجیر معابد یا رطب هندی هم می‌گویند. این درخت علاوه بر زیبایی، دارای خواص دارویی هم هست. شیره این درخت برای درد دندان مفید است.

یک دلیل واضح دیگر برای این که قدمت این روستا به ما ثابت شود، مسجدی به نام مسجد محمد در این محدوده است. در یک سمت این مسجد، بر روی دیوار سال ۹۸۱ هجری قمری نوشته شده است. با این نوشته بر روی دیوار متوجه قدمت و اصالت این روستا می‌شویم. در کنار این مسجد کوچک، یک چاه آب قدیمی هم وجود دارد که برای گردشگران جالب است. این مسجد یک مناره دارد و دیواری که در اطراف آن کشیده شده است ارتفاع کمی دارد؛ به طوری که شما می‌توانید به راحتی داخل حیاط مسجد را ببینید.

روستای باغو کجاست؟

این روستا در بخش جنوب غربی جزیره قرار دارد. برای اینکه بتوانید به این روستا دسترسی داشته باشید می‌توانید از دو مسیر پیشنهادی استفاده کنید. یکی از مسیرها این است که از بزرگراه خلیج فارس به سمت جاده باغو بروید. سپس تابلوی روستا را که مشاهده کردید سرعت را کم کرده و وارد فضای آن شوید.

مسیر دیگر هم این بوده که به سمت میدان غروب کیش بروید و از آن‌جا داخل جاده باغو بپیچید. در این صورت به راحتی می‌توانید به روستا دسترسی داشته باشید. می‌توانید از درب هتل هم تاکسی بگیرید تا شما را به روستا برساند. 

اگر بخواهید از بندرعباس تنها برای بازدید از باغو به جزیره بروید می‌توانید با لنج یا کشتی‌های تندرو خودتان را به کیش برسانید. از آن‌جا تا روستا که در بخش جنوب غربی قرار داشته تنها ۲۰ دقیقه رانندگی فاصله خواهید داشت.

جاهای دیدنی روستای باغو

روستای باغو علاوه بر اینکه خودش مکانی دیدنی در جزیره کیش بوده، دارای جاهای دیدنی هم در داخل فضای خود است. در ادامه با برخی از مکان‌های دیدنی آن آشنا می‌شویم. 

آبشخور مخصوص آهوان‏

یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی روستای باغو، آبشخور مخصوص آهوان است. این موضوع از آن جهت جالب بوده که در تصور می‌شود تا محل زندگی آهوان در جنگل است. با این حال اگر بتوانید در آرامش کامل به مشاهده مناظر طبیعی بروید، شاید بتوانید چند آهوی زیبا را هم مشاهده کنید. 

درختان لور

یکی از مکان‌های دیدنی باغو درختان لور است. این درختان که در جنوب بسیار به چشم می‌خورند، از جاذبه‌های طبیعی و زیبای جزیره هستند. درختان لور از خانواده انجیر هستند و نکته جالب اینکه تعداد زیادی از آن‌ها در دنیا وجود ندارد. بنابراین این درختان جز میراث طبیعی به شمار می‌روند. میوه‌های درخت لور قرمز به شکل فندق است. 

درختان لور روستای باغو کیش

مسجد باغو کیش 

مسجد باغو در سال ۹۸۱ تاسیس شده و به همین دلیل محلی ثبت شده است. فضای داخلی مسجد بسیار زیبا بوده و بافت آن سنتی است. در بنایی این مسجد دیوارها و مناره را کوتاه ساخته‌اند تا زیباتر به نظر برسد. در نتیجه اگر از خیابان نگاه کنید می‌توانید داخل حیاط مسجد را هم ببینید. 

اهالی روستای باغو

اهالی روستا همانطور که گفتیم تعداد نفرات کمی را شامل می‌شوند. اغلب ساکنین آن بومی هستند اما محدود افرادی که بومی نیستند هم به نام گودر شناخته می شوند. این افراد رنگ پوست تیره‌تر و لهجه متفاوتی دارند. این طور گمان زده می‌شود که ساکنین غیربومی سال‌ها پیش از قاره آفریقا وارد ایران شده در جنوب کشور سکونت می‌کنند. احتمالا اهالی گودر هم از همین مهاجران باشند.

دلیل نامگذاری روستای باغو

شاید بپرسید دلیل نامگذاری این روستا چیست؟ باغو نام پیرزنی است که خیلی سال پیش فوت کرده است. ننه باغو در زمان تصرف پرتقالی‌ها در این ناحیه از جزیره کیش زندگی می‌کرده است و از اتفاقات زندگی خود برای اطرافیانش تعریف می‌کرده است. برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله دره پرتغالی ها را مشاهد کنید.

روستای باغو

اگر با اهالی روستای باغو به صحبت بنشینید احتمالا برایتان درد دل‌هایی هم دارند. امروزه همه زندگی شهری و مدرن را ترجیح می‌دهند و آلودگی صوتی و محیطی آن را هم به جان می‌خرند. دلیل این طرز فکر این است که قدرت جذابیت تکنولوژی از زندگی روستایی و ساده زیستی بیشتر بوده است. به همین دلیل در این روستا چند خانواده بیشتر در حال زندگی نیستند.

اقامت در روستای باغو

برای اقامت در باغو پیشنهاد می‌کنیم تا در اقامتگاه بومگردی روستا سکونت کنید. البته اگر آشنایی هم از اهالی روستا دارید می‌توانید چند روزی میهمان آن‌ها باشید. با این حال اصلا مشکلی وجود ندارد زیرا می‌توانید در یکی از هتل‌های جزیره سکونت داشته و هر زمان که بخواهید برای بازدید راهی روستا شوید. در این صورت احتمالا دسترسی شما به دیگر نقاط جزیره هم راحت‌تر خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از روستای باغو

بهترین زمان بازدید از روستای باغو در هوای خنک است. به همین دلیل بیشتر گردشگران، پاییز و زمستان را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. با این حال هزینه سفر در پاییز و زمستان کمی زیادتر از معمول بوده و اغلب هتل‌ها از چند ماه قبل رزرو می‌شوند.

به همین دلیل اگر به دنبال سفر کم هزینه به کیش هستید، شاید تابستان گزینه مناسب‌تری برای شما باشد. در این صورت برای بازدید از روستای باغو حتما ساعات اولیه روز و ساعات پایانی قبل از غروب را انتخاب کنید. در این صورت هم می‌توانید به راحتی در فضای روستا گردش کرده و هم گرمازده نمی‌شوید.

روستای باغو کیش

جمعیت و شغل مردم در روستای باغو

نکته ناراحت کننده در مورد روستای باغو این است که جمعیت آن مانند اغلب روستاهای کشور، بسیار کم است. البته این کم بودن جمعیت باعث شده تا محیط آن بسیار آرام و دلپذیر باشد. مردم ساکن در این روستا بیشتر به دامداری و ماهیگیری مشغول هستند. زمین‌های این بخش از جزیره برای کشاورزی بسیار مساعد هستند اما تا زمانی که مساعدت‌های دولتی صورت نگیرد، کشاورزی هزینه و ریسک زیادی برای اهالی روستای باغو دارد. 

برخی از جمعیت روستا به شکار مشغول هستند و برخی دیگر هم زنبورداری می‌کنند. آب و هوای گرم و مرطوب جزیره کیش محیط مناسبی را برای رشد و پرورش زنبورها فراهم می‌کند. سپس با تولید عسل و موم درآمد مناسبی برای گذران زندگی کسب می‌کنند.

در زمان حضور گردشگران روش دیگری که مردم روستا برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند این است که با پخت نان‌ها و غذاهای محلی و فروش آن‌ها به گردشگران، امرار معاش می‌کنند. این نان‌ها و غذاهای محلی بسیار خوش طعم بوده و پیشنهاد می‌کنیم تا در سفر خود به جنوب حتما آن‌ها را امتحان کنید. 

روستای باغو؛ فضایی برای علاقمندان به تاریخ

این روستا فضا و بافت تاریخی خود را حفظ کرده است. تماشای چنین فضاهایی برای علاقمندان به تاریخ گذشته ایران بسیار جذاب است. حتما لازم دارید از شلوغی‌های مراکز خرید و جزیره دور باشید و لحظاتی را در بافت تاریخی و آرام بگذرانید. شغل اهالی روستای باغو دامداری است. آن‌ها بخشی از نیازهای مردم کیش را به گوشت فراهم می‌کنند. اما آن‌ها راه‌های دیگری را هم برای کسب درآمد دارند. تولید عسل یکی دیگر از شغل‌های مردم این روستا است. آن‌ها عسل تولید شده را به اهالی جزیره و همچنین گردشگران می‌فروشند و از این راه درآمدی را برای سپری کردن امورات زندگی خود به دست می‌آورند.

روستای باغو

روستای باغو قدیمی‌ترین روستای این جزیره است. امروزه این فضا را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کیش معرفی کرده‌اند. حیف بود که چنین فضایی را مردم در این جزیره نبینند. با قدم زدن در این روستا از تاریخ کهن جزیره درک درستی پیدا خواهید کرد. با وجود فضای مدرن در ساخت و ساز کیش، این روستا همچنان اصالت خود را حفظ کرده و این تضاد در جزیره باعث جذابیت آن شده است. برای بزرگ‌تر کردن محیط گردشگری از این روستا و ایجاد فضای سبز در کنار این روستا پارکی به نام پارک دلیران ساخته شده است. وسعت این پارک حدود ۶۰ هکتار و بر جاذبه‌های طبیعی این روستا افزوده است.

روستای باغو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها