حمل و نقل عمومی در کیش

حمل و نقل عمومی در کیش

2.7/5 - (29 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

کیش نه‌تنها منطقه‌ای با بالاترین میزان توریست‌پذیری است؛ بلکه جزیره‌ای در دل دریای خلیج فارس است که سفر با ماشین شخصی به آن با محدودیت‌هایی همراه می‌شود. بر اساس همین دو مورد، حمل و نقل عمومی در کیش برای مسافران اهمیت پیدا می‌کند. جاذبه های کیش زیاد است؛ و خوشبختانه وضعیت حمل و نقل عمومی و دسترس‌پذیری این جزیره برای مسافران آنقدر خوب است؛ که جای نگرانی‌ خاصی برای مسافران تور کیش باقی نمی‌گذارد. هر چند اگر کسی هم نخواهد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند؛ امکان اجاره خودرو در کیش به‌راحتی فراهم است. کیش بوک در این مقاله قصد دارد تاکسی تلفنی، خطی و اینترنتی و همچنین خطوط مینی‌بوس در کیش را بررسی کرده و جزئیات هزینه هرکدام را به شما بگوید.

پرسش و پاسخ:
۱انواع حمل و نقل عمومی در کیش کدام است؟
در کیش می‌توانید بر اساس نیاز و برنامه‌ریزی مالی سفر خود، به کمک اجاره ماشین، تاکسی تلفنی، تاکسی اینترنتی، تاکسی خطی و خطوط مینی بوس‌رانی، از جایی به جای دیگر بروید.
۲به‌صرفه‌ترین روش حمل و نقل در کیش چیست؟
خطوط مینی بوس‌رانی کیش با گستردگی فراوان، تعداد مینی بوس‌های کافی و سرعت عمل مناسب، پایین‌ترین تعرفه حمل و نقل را در میان وسایل حمل و نقل عمومی جزیره ارائه داده و به‌صرفه‌ترین گزینه برای جابه‌جایی محسوب می‌شود.
۳راحت‌ترین و سریع‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی کیش کدام است؟
اگر اجاره ماشین را روش حمل و نقل عمومی محسوب نکنیم؛ تاکسی‌های تلفنی از نظر کیفیت خودرو و در دسترس بودن در اقصی نقاط جزیره کیش، بهترین گزینه در اختیار شما هستند. هرچند این تاکسی‌ها در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل، هزینه بیشتری برای شما دارند.

آنچه که باید درباره حمل‌ و‌ نقل عمومی در کیش بدانید

در این بخش راه‌کارهای پیش روی مسافران و کیشوندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی در کیش را معرفی کرده و درباره هزینه‌ها و مزایا و معایبش نکاتی را یادآوری نموده‌ایم. به‌طور خلاصه باید گفت به ترتیب مبلغ تعرفه و از گران به ارزان، می‌توان اجاره ماشین در کیش، تاکسی تلفنی‌های سفید رنگ، تاکسی خطی‌های زرد رنگ و خطوط مینی بوس‌رانی کیش را، به عنوان ساختار کلی حمل و نقل مسافر در کیش دانست. در ادامه تک‌تک این موارد را با جزئیات بیشتر شرح داده‌ایم.

تاکسی بی‌سیم کیش

در کیش تاکسی‌های تلفنی یا همان تاکسی بی‌سیم‌ها که به تاکسی دربست هم معروف هستند؛ با رنگ سفیدشان مشخص می‌شون. برند خودروی استفاده شده برای این تاکسی‌ها، تویوتا کمری است؛ و تمامشان تمیز و با کیفیت هستند. همان‌طور که گفتیم این تاکسی‌ها را می‌توان از طریق تماس تلفنی زرو کرد. شما می‌توانید برای گرفتن تاکسی با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

  • تاکسی تلفنی: ۴۴۴۲۲۲۰۰ (۰۷۶) ۴۴۲۲۴۴۰ (۰۷۶) ۴۴۴۵۱۹۱۴ (۰۷۶)
  • آژانس تاکسی هلال ماه:  ۴۴۴۵۱۹۴۷ (۰۷۶)

این آژانس‌ها در تمام طول شبانه‌روز، تاکسی دربست در اختیار شما قرار می‌دهند. همین هم یکی از خصلت‌های مثبت تاکسی‌ها در کیش است. البته باید گفت که تاکسی‌های سفید رنگ فقط به‌صورت تلفنی رزرو نمی‌شوند؛ بلکه ممکن است آنها را کنار خیابان یا در صف انتظار در فرودگاه بین‌المللی کیش هم بیابید. احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که با این حساب «هزینه تاکسی بی‌سیم در کیش چگونه محاسبه می‌شود؟». تاکسی‌های سفید از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند؛ و یک هزینه ورودی دارند؛ که در ادامه با جزئیات بیشتر آن را شرح داده‌ایم.

آخرین نرخ ورودی اعلامی تاکسی‌های تلفنی (سفید) توسط شورای ترافیک جزیره کیش به شرح زیر است:

  • ورودی در مسیرهای سطح شهر از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۴ مبلغ ۱۳ هزار تومان
  • ورودی فرودگاه به تمام نقاط شهر ۳۲ هزار تومان
  • ورودی نواحی غربی (حدفاصل پارک آبی اوشن تا کلبه هور) به تمام نقاط شهر ۳۷ هزار تومان
  • ورودی سافاری ۲۳ هزار تومان

تاکید کنیم که این اعداد فقط نرخ ورودی است؛ و تا سقف ۷ کیلومتر به ازای هر کیلومتر طی مسیر، هزار تومان به مبلغ کرایه اضافه می‌شود. برای بالاتر از ۷ کیلومتر هم هزار‌ و‌ صد‌ و‌ پنجاه تومان به ازای هر کیلومتر اضافه خواهد شد. همچنین برای زمان توقف به ازای هر دقیقه هزار تومان باید پرداخت کنید. اگر هم سرویس را کنسل کنید تا سقف ۲۰ درصد ورودی را باید به عنوان جریمه کنسلی بپردازید. می‌بینید که محاسبه قیمت کالا با حساب و کتاب است. احیانا هم اگر مشکلی پیش آمد؛ می‌توانید معضل را به مدیریت حمل و نقل عمومی کیش با شماره‌های ۱۴۱ و۴۴۴۲۰۰۸۶ گزارش کنید.
به هر حال اگر می‌خواهید در جزیره کیش رفت‌وآمدی راحت، سریع و بدون خستگی و دردسر داشته باشید؛ استفاده از تاکسی‌های تلفنی سفید رنگ می‌تواند انتخاب اول شما باشد. البته در نظر داشته باشید که هزینه حمل و نقل در کیش با این تاکسی‌ها به نسبت سایر روش‌های حمل و نقل عمومی در کیش گران‌تر است.

  حمل و نقل عمومی در کیش

تاکسی خطی کیش

تاکسی‌های خطی در کیش، در سراسر جزیره پراکنده‌اند. شما این تاکسی‌ها را در نزدیکی مراکز خرید کیش ، فرودگاه بین‌المللی کیش و همچنین نزدیک به مراکزی که انواع تفریحات کیش را در خود جای داده‌اند، پیدا می‌کنید. همه تاکسی‌های خطی در کیش به رنگ زرد هستند؛ و به این شکل از سایر تاکسی‌ها، به‌خصوص تاکسی‌های تلفنی تشخیص داده می‌شوند. این تاکسی‌ها همچنین نقاط اصلی شهر کیش را پوشش می‌دهند؛ و برای ورودی و مسیرهای آنها هم توسط شورای ترافیک قیمت‌ تعیین شده است. در ادامه نرخ ورودی تاکسی‌های خطی را در نقاط مختلف کیش مرور می‌کنیم:
نرخ ورودی تاکسی خطی از میدان آرین تا:

  • میدان غدیر و میدان لارک ۵.۵ هزار تومان
  • میدان هرمز و بیمارستان ۶ هزار تومان
  • میدان بندرگاه و کمپ صبا ۶.۵ هزار تومان
  • شهرک صدف و بازار مروارید ۷ هزار تومان
  • سه راه پردیس جنوبی و میدان آبشار ۷.۵ هزار تومان
  • بازار مرجان ۸ هزار تومان

نرخ ورودی تاکسی خطی از بازار مرجان تا:

  • میدان ساحل ۵.۵ هزار تومان
  • شهرک صدف، بازار مروارید و میدان خلیج فارس ۶ هزار تومان
  • بندرگاه و بیمارستان ۶.۵ هزار تومان
  • میدان غدیر و بالعکس ۷ هزار تومان
  • سه راه پردیس جنوبی و میدان آبشار ۶هزار تومان
  • میدان لارک، میدان آرین، میدان بهارستان وفازهای F1,F2,F3 و A1,A2 هم ۸ هزار تومان

حمل و نقل عمومی

نرخ ورودی تاکسی خطی از هایپر مارکت تا:

  • ممیدان پرواز، شهرک رزرو دهکده ساحلی ۶.۵ هزار تومان
  • پارک آبی اوشن ۷ هزار تومان
  • ساختمان دانشگاه آزاد ۸ هزار تومان

در نهایت باید اضافه کرد که از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح ده درصد به نرخ‌های ورودی این تاکسی‌ها اضافه می‌شود. توجه داشته باشید که اگر تاکسی‌های زرد را به‌صورت دربست در اختیار بگیرید؛ قیمت بین شما و راننده توافقی خواهد بود. همچنین احیانا اگر مشکلی در رابطه با استفاده از این خدمات پیش آمد؛ می‌توانید معضل را به مدیریت حمل و نقل عمومی کیش با شماره تلفن‌های ۱۴۱ و۴۴۴۲۰۰۸۶ گزارش کنید.
تاکسی‌های خطی کیش در مسیرهای متداول و شلوغ جزیره، گزینه‌ای خوب محسوب می‌شوند؛ که در مقایسه با تاکسی تلفنی، تعرفه‌ای ارزان‌تر داشته و برای رفت‌وآمد مداوم گزینه خوبی محسوب می‌شود.

مینی بوس خطی کیش

در کیش دو خط مینی‌بوس وجود دارد؛ که در تمام طول شبانه‌روز به افراد خدمات حمل و نقل ارائه می‌دهند. این دو خط بخش‌های زیادی از سطح جزیره را دربر می‌گیرند؛ و مسافران منتظر در هر ایستگاه را هم نسبتا کم معطل می‌کنند. علت این ویژگی مثبت نیز فاصله زمانی کم حرکت مینی بوس‌ها از یک‌دیگر است. به عبارت دیگر وجود حدود ۸۰ دستگاه مینی بوس قبراق و سرحال در خطوط مینی بوس‌رانی جزیره، توان خوبی به این سرویس بخشیده است.
در ادامه مسیر خط مینی بوس‌رانی شماره ۱ جزیره کیش را بررسی می‌کنیم:

  1. ایستگاه میرمهنا
  2. فاز A خیابان کنار
  3. دبستان پسرانه مولوی
  4. بلوار میرمهنا
  5. ایستگاه گلدیس
  6. ایستگاه صدا‌و‌سیما
  7. ایستگاه بازار ونوس
  8. میدان ساحل
  9. ایستگاه بازار مروارید
  10. ایستگاه بازار پردیس (ضلع جنوبی)
  11. ایستگاه بازار مرجان
  12. ایستگاه پارک دلفین‌ها

مینی بوس خطی در کیش

بازگشت خط ۱ هم از همین مسیری است که آن را طی کرده است. مسیر این خط نسبت به خط ۲ تعداد ایستگاه کمتری دارد.
همچنین مسیر خط مینی بوس‌رانی شماره ۲ جزیره کیش نیز به شرح زیر است:

  1. ایستگاه پارک دلفین‌ها
  2. ایستگاه بازار مرجان
  3. میدان داریوش
  4. خیابان مقابل ویلاهای پردیس و خانه گستر
  5. ایستگاه بازار پردیس (ضلع شمالی)
  6. میدان ساحل
  7. ایستگاه بازار مروارید
  8. میدان امیرکبیر
  9. ایستگاه مجتمع بانک‌ها
  10. سازمان منطقه آزاد کیش
  11. بازار فرانسه
  12. اداره پست
  13. میدان دلیران
  14. فاز ۵ شهرک صدف خیابان جاجرود
  15. خیابان سفیدرود
  16. خیابان کرمان
  17. خیابان بینالود (مرکز خرید فاز ۴ صدف)
  18. خیابان الوند
  19. خیابان شریعتی
  20. خیابان عارف
  21. مسجد امام حسن مجتبی (ع)
  22. خیابان آذربایجان
  23. خیابان خرمشهر
  24. خیابان آسمان
  25. ورودی مجتمع الهیه
  26. تقاطع شهربازی
  27. ایستگاه بازار مروارید
  28. میدان امیرکبیر
  29. هتل لاله
  30. هتل صدف
  31. کلینیک پزشکی
  32. بازار به‌کیش
  33. ایستگاه بازار مریم
  34. ایستگاه بازار ونوس
  35. میدان ساحل
  36. ایستگاه بازار مروارید
  37. میدان امیرکبیر
  38. میدان ساحل
  39. ایستگاه بازار پردیس (ضلع جنوبی)
  40. ایستگاه بازار مرجان
  41. ایستگاه پارک دلفین‌ها

بازگشت این خط هم از همین مسیر بالا به شکل برعکس است. می‌بینید که خط ۲ تعداد بسیار زیادی ایستگاه دارد؛ که در برخی از ایستگاه‌ها با خط ۱ متقاطع است. هر دو خط از میادین اصلی شهر و نقاط پرتردد و برخی از مجتمع‌های تجاری می‌گذرند. قیمت مینی بوس خطی در کیش بسیار مناسب است؛ و از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱ بامداد برای همه مسیرها و برای هر نفر ۳۵۰۰ تومان است. همچنین در تمامی مسیرها از ساعت ۱ تا ۶ بامداد باید ۵۰۰۰ تومان پرداخت کرد. اگر احیانا در هر موردی مشکلی پیش آمد می‌توانید معضل را به مدیریت حمل و نقل عمومی جزیره کیش با شماره های ۱۴۱ و۴۴۴۲۰۰۸۶ گزارش کنید.
طبیعتا خطوط مینی بوس‌رانی شهری کیش به‌صرفه‌ترین انتخاب برای جابه‌جایی در جزیره است. خوشبختانه استفاده از این خطوط معطلی چندانی ندارد. با این وجود زمان لازم برای رسیدن به مقصد در این شرایط بیشتر از تاکسی‌های تلفنی و خطی است.

تاکسی لندن کیش

تاکسی لندن چند سالی است که در کیش فعال شده است. این تاکسی شبیه به تاکسی‌های شهر لندن است؛ و جنبه‌ای فانتزی به حمل و‌ نقل عمومی در کیش بخشیده است. رانندگان این تاکسی‌ها آموزش‌های لازم را هم درباره این ماشین و هم درباره شیوه مواجهه با مسافران دریافت کرده‌اند. این تاکسی‌ها مسافران مختلف از کودکان گرفته تا سالمندان را سوار می‌کند؛ و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. مزیت مهم تاکسی لندن علاوه بر لوکس و متفاوت بودن آنها از سایر خودروهای متداول در کیش، بزرگ و جادار بودن آنها است؛ که سفرری آرام و مطبوع را برای شما فراهم می‌کند.
برای قیمت این تاکسی‌ها قیمت مصوبی اعلام نمی‌شود؛ اما هزینه‌ای که برای آنها باید بپردازید تقریبا هم‌قیمت با تاکسی‌های تلفنی کیش است. این خودروهای سیاه‌رنگ و جذاب را می‌توانید در مناطق مرکزی و شلوغ کیش بیابید.
دقت کنید که تعداد این تاکسی‌ها کمتر است؛ و در روزهای شلوغ جزیره کیش، امکان اینکه برای رزرو آنها معطل شوید وجود دارد. در واقع بهتر است به آنها علاوه بر یک روش حمل و نقل، نگاهی تفریحی داشته باشید.

تاکسی کیش

آیا تاکسی‌های اینترنتی در کیش فعالیت دارند یا نه؟

احتمالا یکی از سوالات شما این است که «آیا تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی در کیش فعالیت دارند یا نه؟». اسنپ و تپسی تا سال ۹۸ در کیش فعال نبودند. پس اگر پیش از این تاریخ به کیش می‌آمدید؛ باید خودتان را با شرایط کیش سازگار کرده و اگر دنبال تاکسی اینترنتی بودید؛ باید اپلیکیشن تاکسی‌اینترنتی آی‌کیش را نصب می‌کردید. البته هنوز هم این سرویس فعال است. این اپلیکیشن را می‌توانید از طریق گوگل‌پلی، بازار، سیب‌اپ و یا سایت app.kish.ir دانلود و نصب کنید. شیوه استفاده از این اپلیکیشن‌ها هم مثل سایر اپلیکیشن‌های تاکسی‌های اینترنتی است. شما باید مبدا و مقصد را وارد کرده و تاکسی درخواست کنید. قیمت این تاکسی‌ها هم به‌صورت تاکسی‌متر محاسبه می‌شود. هر ماشینی هم نمی‌تواند در این اپلیکیشن فعال باشد؛ و تاکسی‌های فعال در آی‌کیش، یک طرح و رنگ داشته و لوگوی تاکسی اینترنتی کیش روی آنها قرار گرفته است.
اما در سال ۹۹ بود که اسنپ به عنوان اولین تاکسی اینترنتی سراسری، مجوز حضور و فعالیت در جزیره را از سازمان منطقه آزاد کیش دریافت کرد. در ابتدا روش کار اسنپ در جزیره کیش، تفاوتی با سایر نقاط کشور نداشت. همین مسئله نیز برای رانندگان تاکسی‌های تلفنی و خطی مشکلاتی را به‌وجود آورد. این مشکلات که با اعتراضات و اعتصاب‌های رانندگان تاکسی همراه بود؛ نهایت منجر به ایجاد تغییراتی نسبتا گسترده در روش و قوانین کار اسنپ در کیش شد. به عنوان مثال تعداد خودروهای اسنپ در کیش نباید بیشتر از تعداد محدود و مشخص تصویب شده باشد. همچنین این خودروها اجازه فعالیت در برخی مناطق، از جمله فرودگاه بین‌المللی کیش را ندارند. همچنین به رانندگان سایر تاکسی‌ها اجازه داده شد تا در سرویس اسنپ فعالیت کرده و با درصد تعرفه پرداختی کمتر به اسنپ، در مقایسه با رانندگان شخصی، مسافران اسنپ را جابه‌جا کنند. در نهایت تعرفه اسنپ در کیش نیز توسط سازمان منطقه آزاد تعیین شده و با تعرفه تاکسی‌های تلفنی برابر است؛ تا رقابت منفی در این مورد شکل نگیرد. این موارد اگرچه هنوز هم به‌طور کامل رعایت نمی‌شود؛ اما تا حدودی فضای حمل و نقل عمومی کیش را به حالت عادی برگردانده است.
بنابراین اگر به جزیره کیش می‌روید؛ تاکسی اینترنتی اسنپ در آنجا نیز همراه شما خواهد بود؛ هرچند از نظر تعرفه حمل و نقل، تفاوتی با تاکسی تلفنی‌های کیش ندارند. البته این گزینه آشنا، در روزهای شلوغ و پر مسافر کیش، می‌تواند از جمله امیدهای شما برای حمل و نقل فوری در سطح جزیره باشد.

خدمات حمل و نقل فرودگاه کیش

خخدمات حمل و نقل فرودگاه کیش به‌نحوی است که هیچ‌وقت لازم نمی‌شود منتظر تاکسی باشید؛ یا برای پیدا کردن تاکسی با راننده یا واسطه‌ها سروکله بزنید. فرودگاه کیش ۷۶۴ تاکسی دارد؛ که خودروهایی تمیز، باکیفیت و البته ایمن را در تمام ساعات کار فرودگاه در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌علاوه اگر خودروی بدون مسافر هم لازم داشته باشید؛ می‌توانید به دفتر اجاره خودرو فرودگاه مراجعه کنید. اگر هم احیانا مشکلی برای شما پیش آمد؛ می‌توانید با شماره ۱۴۱ تماس گرفته و معضل‌تان را حل کنید.

نکات مهم برای مدیریت هزینه حمل و نقل در کیش

در این بخش چند نکته کوتاه اما مهم را برای مدیریت هزینه‌های رفت‌وآمد در جزیره کیش به شما خواهیم گفت.
۱- با توجه به علایق و برنامه‌های مدنظر خود، هتلی را برای اقامت انتخاب کنید؛ که برای رفتن به نقاط مهم جزیره نیازمند حمل و نقل عمومی نشوید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید ساعاتی از تمام روزهای سفر خود را در کنار ساحل بگذرانید؛ بهتر است هتلی در نزدیکی ساحل را انتخاب کنید.
۲- برای رفت‌وآمد خود برنامه‌ریزی کرده و جاذبه‌های گردشگری نزدیک به هم را در یک مرتبه بازدید کنید؛ تا نیاز به صرف وقت بیشتر و پرداخت مبلغ دوباره برای رفتن مجدد به یک بخش تکراری جزیره نشوید.
۳- در مورد مراکزی که رفتن به آنها نیازمند حضور در ساعت خاصی نیست؛ استفاده از خطوط مینی بوس‌رانی کیش را فراموش نکنید. استفاده از این خطوط به‌خصوص از ساعات پایانی روز که هوا کم‌کم مطبوع‌تر می‌شود؛ انتخابی کاملا به‌صرفه است. به عنوان مثال برای رسیدن به مراکز خرید متعدد، بهترین راه همین خطوط هستند؛ چراکه در کنار اغلب مراکز خرید معتبر ایستگاه دارند.
۴- تعداد بالای هم‌سفران، تعدد رفت‌وآمد گروهی و افزایش تعداد روزهای اقامت در کیش، می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر به‌صرفه بودن اجاره ماشین در کیش باشد. به عنوان مثال اجاره یک ون خانوادگی، یک گزینه عالی، با قیمت معقول، برای سفرهای درون شهری راحت و به‌صرفه است.
در نهایت اگرچه صرفه‌جویی معقول در همه حال خوب است؛ اما فراموش نکنید که با تلاش برای صرفه‌جویی بیش از حد، موجب خستگی خود و همراهان‌تان نشوید. در واقع شما برای استراحت و تفریح در کیش هستید؛ و بعد از سفر و در شهر خویش، فرصت کافی برای رعایت حداکثر صرفه‌جویی را خواهید داشت.

ایستگاه آخر

هرچه که درباره حمل و‌ نقل عمومی در کیش لازم بود را دانستید. بهتر است این را هم بدانید که یک راه دیگر که البته جزو حمل و‌ نقل عمومی در جزیره محسوب نمی‌شود برای جابه‌جایی شما وجود دارد؛ و آن هم اجاره خودرو در کیش است. شما می‌توانید از انواع ماشین‌های لوکس تا ماشین‌های متوسط خارجی و در نهایت ماشین‌های ارزان ایرانی را در کیش اجاره کنید؛ و از سفرهای درون‌شهری شخصی در جزیره لذت ببرید. قیمت اجاره ماشین‌های خارجی هم از یک میلیون تومان تا ۷ میلیون تومان متغیر است؛ و بستگی دارد به میل و سلیقه شما که چه ماشین و چه رقمی را انتخاب می‌کنید.
به تجربه ثابت شده است؛ که در سفرهای نسبتا طولانی‌تر به کیش و در مواقعی که سفر به صورت گروهی انجام می‌شود؛ اجاره ماشین در کیش ، نه‌تنها برای راحتی بیشتر شما و هم‌سفران‌تان، بله به عنوان روشی اقتصادی و به‌صرفه‌تر قابل بررسی است. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از سفر به کیش، تخمینی از روزهای اقامت، تعداد نفرات همراه و هزینه‌های حمل و نقل عمومی خود داشته باشید. پس از این تخمین ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر است یک خودروی شیک و راحت را اجاره کرده و از حمل و نقل عمومی جزیره بی‌نیاز شوید.
البته در نهایت اگر نخواستید اقدامی برای اجاره ماشین داشته باشید؛ بدانید که کیش به لحاظ حمل و‌ نقل عمومی توجه ویژه‌ای به شما مسافران و گردشگران عزیز دارد.

یک پاسخ

  1. سلام لطفا اطلاعات تماس شرکتهای تاکسیرانی را به روز رسانی نمائید چون اکثر شماره ها خصوصا شماره های مبایل اشتباه است و مزاحم افراد خواهد شد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها