درخت سبز کیش، کهنسال‌ترین درخت جزیره

درخت سبز کیش

4.7/5 - (4 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش، درخت سبز کیش است. در سفرتان با تور کیش حتما از دیدن درختان سرسبز با وجود گرمای زیاد در این جزیره شگفت زده خواهید شد. اما خاک جزیره برای رشد برخی از گیاهان و درختان بر خلاف تصور ما بسیار هم مناسب است. مجموعه درختان سبز در کیش در واقع درختان لور و انجیر هستند که در آب و هوای گرم جنوب کشورمان به خوبی رشد می‌کنند.

درخت سبز در کیش

ویزگی های منطقه درختان سرسبز کیش

این درختان کهنسال که رازهای زیادی در ریشه‌های خود پنهان کرده‌اند یکی از مقاصد گردشگری در کیش تبدیل شده‌اند. ریشه‌های این درختان سال‌ها خاک جزیره خورده‌اند تا به این ابهت برسند. برای ورود به این قسمت از جزیره ۲ راه دارید. چرا که برای این مجموعه ۲ در اصلی در نظر گرفته‌اند. یکی از درهای این مجموعه از سمت شهر باستانی حریره و درب دیگر در کنار آب انبار سنتی کیش ساخته شده است.

بنابراین یکی از روزهای سفر خود را می‌توانید برای بازدید از اماکن تاریخی کیش بگذارید و قدمت این جزیره را به خوبی احساس کنید. از هر کدام از این درب‌ها که وارد شوید با چند دقیقه پیاده روی به درختان سرسبز کیش می‌رسید. پیشنهاد می‌کنیم از این فضا که یکی از دیدنی های کیش است غافل نشوید.

این مجموعه درخت در نزدیکی دره پرتغالی‌ها قرار دارد. شما از طریق جاده کرانه در قسمت شمالی جزیره می‌توانید به این منطقه دسترسی داشته باشید. پس از رسیدن به میدان حریره از خروجی سمت راست داخل بلوار درخت سبز شوید.

قدمت درخت سبز کیش

درخت سبز کیش در زمان حکومت ایلخانیان و در واقع قرن هفتم از کشورهای هند و چین به جزیره کیش آورده شد. شاید در زمان کاشت این درختان در خاک این جزیره به این فکر نمی‌کردند که قرار است تا چه حدی قدمت پیدا کند. اما باید بدانید که این مجموعه درخت، عمر زیادی را در این جزیره سپری کرده. که اگر تبدیل به یک انسان می‌شد، می‌توانست تا ۶۰۰ سال خاطره را از گذشتگان دور برای ما بازگو کند. شاخ و برگ این درخت آن‌قدر زیاد است که می‌تواند یک سایه مناسب بر روی زمین بیندازد و سایه‌بانی خنک در این جزیره برای شما ایجاد کند.

درخت سبز کیش
درخت سبز کیش

روند رشد این درخت به این صورت است که هر شاخه آن‌قدر رشد می‌کند تا سنگین شود و به سمت زمین خم شود. پس از رسیدن به زمین در خاک فرو می‌رود و خود ایجاد یک تنه می‌شود. بدین ترتیب پس از چند سال تنه این درختان، تنومند می‌شود. علت سرسبزی این قسمت از جزیره به دلیل عبور آب‌های سطحی جزیره و سرازیر شدن آن به سمت دره پرتغالی‌هاست. درست است که خاک این منطقه برای کشاورزی مناسب نیست، اما موجب شده تا پوشش گیاهی مناسبی برای رشد این درختان شود.

عده‌ای این درخت را مقدس می‌دانند

زمانی که به پای درخت سبز کیش رسیدید، اولین نکته‌ای که نظرتان را جلب می‌کند پارچه‌های رنگی‌ای است که به تنه و شاخه آن گره خورده است. بومیان این منطقه عقیده دارند که درخت سبز برای این جزیره همیشه مقدس بوده و می‌تواند حاجات افراد را برآورده کند. به همین دلیل به ازای هر نیتی که آرزوی برآورده شدن آن را دارند، یک تکه پارچه نخی به تنه درخت گره می‌زنند و دعا می‌خوانند.

شاید یکی از دلایل این که درخت سبز را مقدس می‌دانند عمر آن باشد. همان‌طور که به بزرگان اقوام خود احترام بیشتری می‌گذاریم، برای درختی که ۶۰۰ سال تاریخ را ورق زده هم حس متفاوتی داریم. حتما ارزشمندتر از امثال خود می‌شود. اما این که واقعا چرا باید این درخت را مقدس بدانند اطلاعات کافی در دسترس نیست. در گذشته اعتقاد به این دسته از مسائل بیشتر رواج داشت. برای مثال آن‌ها همواره به دنبال نشانه‌هایی برای دین و مذهب بودند. اگر یک بار هم از آن نشانه جواب می‌گرفتند به آن امیدوار می‌شدند. شاید در گذشته‌های دور هم افرادی برای نذر و نیاز خود به این درخت روی آوردند و از تاثیر دعاها، نشانه‌های مثبتی دریافت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها