خانه اعیانی کیش (معرفی + اطلاعات بازدید)

خانه اعیانی کیش

4.5/5 - (2 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

خانه اعیانی کیش در شهر حریره قرار دارد و رمز و رازهای زیادی در دلش پنهان است. گذشته این خانه تا معماری بی‌نظیر و بخش‌های مختلف آن قطعا توجه هر توریست و گردشگری را به خود جلب می‌کند. خانه اعیانی مشرف به دریا ساخته شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی و توریستی جزیره کیش به شمار می‌آید. هر ساله توریست‌های زیادی برای بازدید از این خانه تاریخی و شهر حریره به کیش می‌روند تا آن را از نزدیک ببینند و رازهای آن را کشف کنند.

اطلاعات بازدید خانه اعیانی کیش

برای بازدید از خانه اعیانی جزیره کیش باید اطلاعاتی درباره آدرس، شرایط بازدید از آن و … را بدانید که در ادامه در موردشان صحبت می‌کنیم:

آدرس خانه اعیانی کیش

شهر حریره در ۱۰ کیلومتری جزیره کیش و بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه قرار دارد.

بهترین فصل برای رفتن به خانه اعیانی کیش

بهترین فصل برای رفتن به خانه اعیانی فصل‌های پاییز و زمستان هستند. رفتن به جزیره کیش در روزهای گرم و تابستانی کمی سخت و مشکل است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در روزهای سرد سال به این جزیره بروید.

پیشنهاد مطالعه: آیا می‌دانید بهترین زمان برای سفر به کیش چه موقعی از سال است؟ ما در مقاله‌ای از کیش بوک بهترین زمان سفر به کیش را مطابق با هدف‌های مختلف بررسی کرده‌ایم برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

زمان بازدید از خانه اعیانی کیش

برای ورود یا خروج از شهر حریره نیاز به پرداخت هزینه و خرید بلیط ندارید، بنابراین در تمام طول شبانه‌روز می‌توانید به آنجا بروید. اما شاید طی روز هوای جزیره کیش گرم باشد، بنابراین بهترین زمان بازدید از این خانه تاریخی بعد از ظهر است.

خانه اعیانی

معرفی خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش از خشت و گل ساخته شده است و ۲۰ هکتار وسعت دارد. در اطراف این خانه قنات‌های مختلفی وجود دارند که بازدید از خانه را جذاب‌تر می‌کنند. وقتی به این خانه می‌روید، نمای بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی از خلیج فارس می‌بینید که تا همیشه به یادتان می‌ماند.

این خانه روی تپه‌ها ساخته شده و هم‌اکنون به‌دلیل آسیب‌های مختلف چیز زیادی از آن باقی نمانده است. خانه اعیانی مرمت نیز نمی‌شود، بنابراین امکان تخریب آن وجود دارد.

تاریخچه خانه اعیانی کیش

باستان‌شناسان از روی کاشی‌کاری‌های خانه اعیانی تشخیص می‌دهند که در گذشته متعلق به فردی ثروتمند بود. تزئینات داخلی این خانه نیز مربوط به زمان تیموریان و ایلخانیان است.

بنا به برخی گمانه‌زنی‌ها، عمر خانه اعیانی ۸۰۰ سال است. بعضی کارشناس‌ها معتقد هستند این خانه در قرن ۵ تا ۱۰ هجری ساخته شد. با این حال چون هیچ کتیبه‌ای از خانه اعیانی وجود ندارد، نمی‌توان عمر دقیق آن را تشخیص داد.

از خانه اعیانی در کتب و آثار مختلفی یاد شده است. مثلا برخی می‌گویند که سعدی شیراز در کتاب گلستان از خانه اعیانی حرف می‌زند. برخی باستان‌شناس‌ها نیز در آثار خود از این خانه یاد کرده‌اند.

معماری خانه اعیانی کیش

وقتی به خانه اعیانی می‌روید، چیزی جز مخروبه نمی‌بینید. هم‌اکنون بخش زیادی از این خانه به‌دلیل بی‌توجهی مسئولین و عدم مرمت آن تخریب شده و حالا طاق‌های سنگی‌اش هستند که پابرجا مانده‌اند.

قدیمی‌ترین حمام ایران را هم می‌توانید در این خانه ببینید که معماری فوق‌العاده آن‌جا را به رخ چشم‌هایتان می‌کشد. برای رفتن به حمام باید به بخش جنوبی خانه بروید.

بخش‌های دیگر این خانه را در ادامه برایتان لیست می‌کنیم:

  • آشپزخانه
  • اتاق‌های مختلف
  • راه‌پله
  • بخش مخصوص خانم‌ها
  • تونل برای فرار در زمان جنگ
  • بخش مهمان‌ها
  • ایوان
  • کانال‌های مخصوص فرار
  • دیوارهای سنگی
  • طاق‌های سنگی
  • دالان

آدرس خانه اعیانی کیش

مکان‌های دیدنی نزدیک به خانه اعیانی کیش

شاید تنها بازدید از خانه اعیانی شما را راضی نکند و بخواهید بعد از این خانه به جاهای دیدنی دیگر کیش هم بروید. بنابراین ما در ادامه نزدیک‌ترین مکان‌های دیدنی نزدیک به خانه اعیانی را معرفی می‌کنیم:

آب انبار کیش

آب‌انبار معروف کیش در گذشته به‌منظور تامین آب مورد نیاز جزیره استفاده می‌شد، اما حالا چیزی جز جاذبه گردشگری نیست. این آب‌انبار هم درست مثل خانه اعیانی شگفتی‌هایی دارد که باید از نزدیک ببینید. برای رفتن به آب‌انبار باید به حاشیه جنوب غربی شهر باستانی حریره بروید.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

آشنایی با فرهنگ و گذشته هر شهری قطعا برای خیلی از توریست‌ها جذاب است، بنابراین اگر می‌خواهید از فرهنگ و آداب‌ورسوم جزیره کیش مطلع شوید، به خانه مردم‌شناسی بومیان کیش بروید. خانه مردم‌شناسی با خانه اعیانی فقط ۴ کیلومتر فاصله دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که قطعا برایتان سرگرم‌کننده خواهد بود.

برای رفتن به خانه مردم‌شناسی بومیان کیش باید به شمال غربی شهر تاریخی حریره بروید.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز سقفی مرجانی با فسیل‌های مختلف جانوران دارد که مجاب‌تان می‌کند حین بازدید از خانه اعیانی حتما به آنجا هم بروید. با رفتن به شهر حریره فقط ۳ کیلومتر با شهر زیرزمینی کاریز فاصله دارید. این شهر در جنوب غربی خانه اعیانی کیش قرار دارد.

درخت سبز کیش

دوست دارید که درختی با قدمت چندین میلیون سال را ببینید؟ درخت سبز کیش که فقط ۲ کیلومتر با خانه اعیانی فاصله دارد، یکی از کهن‌سال‌ترین درخت‌های این جزیره است که پیشنهاد می‌کنیم حین سفر به کیش حتما سری هم به آن بزنید.

این خانه در قسمت جنوب غربی شهر باستانی حریره قرار دارد.

اسکله قدیمی کیش

برای تجربه تفریحات دریایی بی‌نظیر جزیره کیش می‌توانید به اسکله قدیمی آن بروید. این اسکله یک جاذبه دیدنی و تفریحی است که لذت سفرتان را بیشتر می‌کند.

اسکله قدیمی کیش در فاصله ۸ کیلومتری خانه اعیانی بوده و در بلوار دریا قرار دارد. بازدید از این اسکله درست مثل شهر حریره در تمام ساعات روز امکان‌پذیر است.

نزدیک ترین هتل‌ها به خانه اعیانی کیش

اگر می‌خواهید در طول سفر به کیش در نزدیکی شهر حریره و خانه تاریخی آن اقامت داشته باشید، می‌توانید به‌سراغ نزدیک‌ترین هتل‌ها بروید که در ادامه آنها را لیست می‌کنیم:

  • هتل فانوس کیش: خیابان میر مهنا، ضلع جنوبی بازار پارس خلیج
  • هتل آفتاب شرق کیش: میر مهنا، ابتدای بلوار جاسک
  • هتل ترنج کیش: میدان جاسک، ابتدای جاده جهان، مجموعه گردشگری و هتل دریایی ترنج
  • هتل گلدیس کیش: بلوار ایران، جنب اداره آب‌وبرق

بلیط خانه اعیانی کیش

نزدیک ترین رستوران‌ها به خانه اعیانی کیش

بازدید و گشت‌و‌گذار در شهر حریره و خانه تاریخی آن شاید شما را خسته و گرسنه کند، بنابراین می‌توانید به نزدیک‌ترین رستوران‌های آنجا بروید و دلی از عزا در بیاورید. اما نزدیک‌ترین رستوران کیش به این شهر کجا هستند؟

  • رستوران مادربزرگ: جنب شهر تاریخی حریره و پارک درخت سبز
  • رستوران پاریاب: استادیوم، جاده کرانه، بلوار المپیک

نکات مهم در بازدید از خانه اعیانی کیش

حین بازدید از خانه تاریخی اعیانی حتما به نکات مهمی که در ادامه لیست می‌کنیم توجه داشته باشید تا هیچ لطمه‌ای به این خانه وارد نکنید:

  • به‌هیچ‌عنوان به دیوارها و آثار به‌جامانده از خانه دست نزنید و فقط از زیبایی‌های آنجا لذت ببرید. برخی گردشگران روی دیوارها یادگاری می‌نویسند که باعث آسیب‌دیدگی آنها می‌شود، بنابراین از این کار خودداری کنید.
  • در حین بازدید از خانه کلاه‌آفتابی، ضد آفتاب، عینک‌آفتابی و بطری آب همراه خود ببرید.
  • بهتر است به همراه تور یا افراد محلی به خانه اعیانی بروید تا در پیدا کردن مسیرها گمراه نشوید.

خانه اعیانی کیش، یادگاری از گذشته

شهر حریره با جاذبه‌های گردشگری و دیدنی مختلف خود مثل خانه اعیانی کیش محبوبیت زیادی بین توریست‌ها و گردشگرها دارد. ما در این مطلب تمام اطلاعات مربوط به خانه اعیانی را به شما دادیم و حالا با خیال راحت می‌توانید به آنجا بروید و از دیدن این جاذبه تاریخی لذت ببرید. متاسفانه به خانه اعیانی رسیدگی زیادی نشده، اما با این حال شما می‌توانید از نمای زیبای مشرف به خانه، معماری خاص آن و بخش‌های متفاوتش دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها