فرهنگ مردم کیش

مردمان کیش

4.9/5 - (62 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

کیش مردمانی بسیار متنوع دارد و فرهنگ مردم کیش هم بسیار متنوع است؛ به همین دلیل شاید بتوان آن را بخشی زا جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی جزیره دانست. جمعیت و فرهنگ مردم کیش بعد از سال ۱۳۴۲ که سازمان عمران کیش تأسیس یافت، تغییر کرد. این روند بعد از ۱۳۵۰ که فعالیت‌های عمرانی کیش به اوج خود رسید، بیشتر شد. این واقعیتی است که در حال حاضر ۸۰ درصد مردم کیش تجار و کسبه‌ای هستند که از شهرهای دیگر ایران به کیش آمده آمده‌اند و در این شهر مشغول کسب و کارند از این رو اصلی‌ترین عامل فرهنگ مردم کیش مسائل اقتصادی و توریسم است. در این مقاله من ابتدا به فرهنگ از نگاه صنعت توریسم می‌پردازم و بعد اندکی هم به فرهنگ بومی جزیره می‌پردازیم.

فرهنگ مردم کیش
فرهنگ مردم کیش

جاذبه های گردشگری کیش متنوع و زیاد است، توریسم وقتی در شهری پا بگیرد و آرام آرام رشد کند فرهنگ خاصی را با خود می‌آورد که گاهی با فرهنگی اصلی مردم آن سرزمین متفاوت است. اما وقتی یک شهر را توریسم شکل می‌دهد دیگر فرهنگ آن به فرهنگ توریستی بدل می‌شود. کیش از آن دسته شهرهایی است که فرهنگ مردمش را توریسم شکل داده. اصلی‌ترین منبع درآمدی ساکنان کیش توریسم است گردشگرانی که برای خرید و تفریح به کیش می‌آیند سازنده اقتصاد مردم کیش‌اند.

این فرهنگ آمیخته با حس احترام و ارج گذاشتن به جهانگردان است. این که یک جهانگرد یا ایرانگرد در این شهر احساس راحتی کند و هیچ حس غریبه‌ای به آن نداشته باشد، اوج هنر فرهنگ این دیار است. شما در کیش انگار در شهر خود هستید. در هر جای شهر از هر کسی که آدرسی بپرسید اگر بداند به خوبی شما را راهنمایی می‌کند و همین طور اگر مشکلی برای شما پیش بیاید، تمام تلاششان را می‌کنند که مشکل شما حل شود. همه در کیش می‌دانند که ادامه کسب و کارشان به آمدن توریست‌ها بستگی دارد و هرکس آنقدر که از دستش بر می‌آید برای راحتی گردشگران تور مسافرتی کیش کار می‌کند.

فرهنگ مردم در بخش بومی کیش
فرهنگ مردم در بخش بومی کیش

فرهنگ مردم کیش در بخش بومی

اما همه مردم کیش مهاجران به کیش نیستند. دسته کوچکی از مردم کیش هستند که بومیان این جزیره محسوب می‌شوند. فرهنگ مردم کیش در بخش بومی نشین فرهنگ غالب ساکنان استان های هرمزگان و بوشهر است. فرهنگ اصیل ساحل نشینان ایران زمین که به غایت خون گرم و مهمان نوازند. شما در برخورد با این عزیزان به بهشتی از سادگی و صمیمیت پا می‌گذارید. مردم بومی کیش یا به شغل صیادی مشغول‌اند و یا در مشاغل تجاری جزیره به کسب و کار می‌پردازند.

مردمان بومی کیش

فرهنگ کیش همراه با مدارا و قناعت است؛ مثلا در ضرب‌المثل‌هایشان می‌شنویم که می‌گویند اسراف نکن حتی اگر از آب دریا بر می‌داری. این ضرب‌المثل، از ساده زیستی و احترام این مردم به منابع طبیعی حکایت دارد. یا در ضرب‌المثل دیگری می‌گویند: پخت نانت را به نانوا واگذار کن، حتی اگر نصفش را به عنوان دستمزد بردارد.

این ضرب‌المثل رایج در کیش در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما وقتی از تاریخچه کیش با خبر باشیم و بدانیم که این جزیره از قدیم محل تجارت و کسب و کار بوده است، درمی‌یابیم که این ضرب‌المثل از تفکر تجاری و کارآفرینی مردم کیش سرچشمه می‌گیرد. این که هر کس باید از قبال کسب و کار در کیش نان بخورد، حتی اگر این کسب و کار محدود باشد، موردی است که از روح بلند مردم کیش سرچشمه می‌گیرد. بنابراین در برخورد با مردم کیش سعی کنید خاکی باشید و با تواضع کامل صحبت کنید زیرا آنها نیز اینچنین‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها