پارک آهوان کیش

پارک آهوان کیش

4.7/5 - (4 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

جزیره کیش مکان‌های دیدنی و تفریحات زیادی دارد؛ از این‌رو تورهای کیش مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. اما در این میان پارک آهوان کیش از جمله پارک‌های کیش و تنها باغ وحش دایر در کیش است که فضایی بکر داشته و بعد از سال‌ها به هیچ عنوان دستخوش تغییری قرار نگرفته است. در این مطلب به معرفی این پارک میپردازیم.

معرفی پارک آهوان کیش

پوشش طبیعی درختان و گیاهانی که در این باغ وحش وجود داشته؛ نمادی از جنگل واقعی بوده است. این باغ وحش از جاذبه های کیش محسوب می‌شود؛ و گردشگران زیادی برای بازدید به این منطقه قدم گذاشته‌اند. تاریخ تاسیس این منطقه زیبا و فوق العاده در سال ۱۳۸۰ بوده است. مساحت زمین پارک آهوان کیش ۲ هکتار بوده و قفس های موجود در آن حدود ۱۷ عدد برای نگهداری و پرورش انواع حیوانات بوده است. این حیوانات شامل: آهو، شیر، روباه، میمون های سنجابی، اسب، گوزن، شغال و چند نوع از پرندگان استرالیایی می‌شدند. فاصله این پارک از مرکز شهر ۱۰ کیلومتر بود و تاکسی هایی به این منظور وجود داشت؛ که در کم ترین زمان بازدید کنندگان را به مقصد می رساند. بازدید از پارک آهوان کیش برای عموم آزاد و رایگان بوده است.

این که به چه علت این پارک فقط نام آهوان را به خود گرفته این است. این است که تنها حیواناتی که در قفس نبوده و آزاد و رها در محوطه می‌گشتند آهوها بودند. باقی حیوانات و پرندگان در قفس های جداگانه قرار داشتند. بنابراین اشخاصی که برای بازدید به این منطقه می‌آمدند می توانستند به راحتی به آهوها غذا داده و حرکات آنها را در فضای آزاد مشاهده کنند.
تعداد ۲۰ نوع حیوان و پرنده در پارک آهوان کیش نگهداری می‎شد؛ که هرکدام به نوعی جذابیت خاص خود را داشت و فضایی از انواع حیوانات رنگارنگ را نشان می‌داد.
یک قسمت از پارک برای کودکان وسایل بازی تعبیه شده بود تا در حین این که خانواده‌ها به بازدید حیوانات می‎پرداختند کودکان مشغول باشند. در این حالت پدر و مادرها امکان این را داشتند تا با خیال راحت از حیوانات بازدید کرده و عکاسی کنند. عکس های باقی مانده از پارک آهوان کیش در حال حاضر به خاطره‌ای ناب تبدیل شده است.

پارک آهوان کیش

تعداد آهوها در پارک آهوان کیش

پارک آهوان واقع در انتهای خیابان فردوسی در هرمزگان قرار داشت. این باغ وحش با ورودی زیبایی که داشت حس خوبی را در اوایل ورود ایجاد می‌کرد؛ و در ادامه بازدیدکنندگان به قطاری برخورد می‌کردند که در تمامی پارک در حرکت بوده است. تعداد آهوهایی که در پارک آهوان کیش وجود داشتند متغیر است. آهوانی که در سال ۱۳۶۳ به این جزیره منتقل شدند در ابتدا تعداد ۳۰ راس از جزیره خارک به جزیره کیش بودند.

تعداد آهوها در سال ۸۶ چیزی از حدود ۳۵۰ تا بیشتر برآورد شده بود. البته بعد از چند سال و در برآوردی که اواخر از آنها به عمل آمد این تعداد به ۶۶۸ عدد رسیده بود. این افزایش تعداد به علت این بود که این آهوان معمول در جریان طبیعی زندگی و در جاده‌ها بر اثر تصادف کشته می‌شوند؛ در حالی که شرایط مناسب پارک آهوان کیش به افزایش عمر و زاد و ولد آهوها کمک بسیار زیادی می‎کرد. متاسفانه این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۹۰ برای همیشه تخریب شد.

تنها چیزی که از آن پارک آهوان کیش جذاب و دیدنی باقی مانده، ساختمانی تجاری به نام میکا است؛ که به جای آن در این قسمت ساخته شده است. در حال حاضر آهوها به طور پراکنده وجود دارند؛ و آنها را می‎توان در اطراف جزیره کیش مشاهده کرد.

البته دلایل مختلفی برای تخریب این پارک مطرح شد؛ اما هیچ کدام از این دلایل نتوانستند راضی کننده باشند و این فاجعه را از یاد ببرند. مسئولان با مخالفت های زیادی از سمت بومیان برای تخریب نکردن پارک آهوان کیش رو به رو شدند؛ اما هم چنان تصمیم خود را گرفته و این پارک زیبا را از بین بردند.

مهم‌ترین دلیل آنها نیز مشکلاتی بود که برای محیط زیست و بهداشت منطقه ایجاد می‎شد. قرار بر این بود که پارکی جدید در منطقه کیش برای انتقال حیوانات ایجاد شود اما هیچ وقت این اتفاق عملی نشد. امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک پارک آهوان جدیدی احداث شده و آهوان را از خطر انقراض و نابودی همیشگی نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها