خانه تک بادگیر کیش

خانه تک بادگیر کیش

5/5 - (10 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

گردشگری در کیش تنها به شرکت در تفریحات آبی جزیره مرجانی ایران و گشت و گذار در سواحل و لذت بردن از آب های نیلگون خلیج همیشه فارس ختم نمی‌شود؛ جاهای دیدنی کیش هم به قدری جذاب و سرگرم کننده هستند که قطعا می توانند یک پیشنهاد عالی برای علاقه مندان به تاریخ و بازدید از جاهای دیدنی در جزیره آب و آفتاب ایران باشند. بازدید از جاذبه‌هایی چون شهر باستانی حریره، کشتی یونانی با آن غروب معروف و خیره کننده‌اش، شهر زیر زمینی کاریز، آب انبار دو گنبد ، کلبه هور، خانه اعیانی در کیش و …
 

همانگونه که عنوان کردیم این جزیره مدرن و جذاب ایرانی در خود جاهای دیدنی و تاریخی بسیاری دارد که بی شک بازدید از آنها می تواند سفر به کیش شما را خاص تر و منحصر به فردتر سازد. کافیست برای آشنایی با یکی از همین دیدنی ها که شما را با سبک و سیاق زندگی بومیان کیش بیشتر آشنا می کند همراه ما باشید و قبل از تهیه تور کیش و رزرو هتل در کیش ، این مطلب ما را تا انتها مطالعه کنید و با داشتن اطلاعات کافی در رابطه با این دیدنی بار سفر به کیش را ببندید. ما تصمیم داریم شما را با یک خانه تاریخی که امروزه به یک مجموعه تاریخی در کیش تبدیل گشته است آشنا کنیم.

مجموعه تاریخی خانه تک بادگیرکیش
مجموعه تاریخی خانه تک بادگیرکیش

خانه تک بادگیر کیش خانه‌ای با اصالت در جنوب ایران

شاید با خواندن عنوان این مطلب تنها به یاد یک خانه هم چون دیگر خانه‌های بومی جنوب ایران بیافتید اما باید بدانید که این خانه نه تنها یک خانه قدیمی و بومی در جزیره کیش است بلکه به عنوان یک اقامتگاه بومگردی در جزیره مرجانی ایران هم فعالیت کرده و  جدا از دیدنی بودن، امکان اقامت داشتن به سبک بومیان کیش را  برای علاقه مندانش فراهم آورده است. به نوعی باید بگوییم که این خانه هم موزه است و هم یک اقامتگاه بومگردی در کیش که می تواند تجربه لمس تاریخ و قدمت را پیشکش مسافران و گردشگران تور کیش کند.

این خانه پر از رمز و راز است و ماجراجویان را برای کشف تمامی رازها به سمت خود می کشاند. خانه ای پر از صفا، عشق و صمیمیت که حس خوب آرامش دوران کودکی را به میهمانانش القا می کند. خانه ای که بی شک با یک بار دیدن آن را به هیچ عنوان فراموش نخواهید کرد و برای مدت های مدید در خاطرتان به ثبت خواهید رساند. شما در خانه تک بادگیر کیش ، نظاره‌گر فرهنگ، سنت و سبک زندگی بومیان جزیره کیش خواهید بود؛ به این صورت که با مراجعه و یا اقامت در این خانه قدیمی می توانید با تمامی مواردی که مربوط به بومیان و قدیمیان کیش هستند آشنا شوید و اطلاعاتتان را در زمینه تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بالا ببرید.

بازدید از خانه تک بادگیر کیش خالی از لطف نیست چراکه این خانه با چند اتاق از جمله اتاق سران، اتاق حجله، اتاق موزه، موزه مردم شناسی، مکتب خانه، مطبخ و … یکی از دیدنیهای کیش محسوب می شود و سالانه علاقه مندان و ماجراجویان زیادی را جهت بازدید به سمت خود جذب می کند. این مجموعه گردشگری یک بازارچه جذاب و دیدنی هم دارد که با داشتن غرفه‌های متعدد، میهمانان خانه را سرگرم می کند و به جذابیت سفر به کیش مسافران و گردشگران جزیره می افزاید.

غرفه‌هایی چون غرفه فروش سوغات، لباس‌های محلی، صنایع دستی، محصولات دریایی، خوراکی‌های محلی، عطاری، بهداشتی، عطر فروشی و … که هر کدام از این غرفه‌های نایاب علاقه مندان خاص خودشان را دارند و توسط بومیان منطقه سفین اداره می شوند.  شما می توانید از این بازارچه زیبا و دیدنی حسابی صنایع دستی بخرید و به خانواده و یا عزیزانتان هدیه کنید. بدلیجات موجود در این بازارچه را هم فراموش نکنید و با آن رنگ و روهایی که دارند به یادگار از جزیره کیش ایران برای خود و یا همسرتان خریداری کنید.

مجموعه گردشگری تک بادگیر کیش
مجموعه گردشگری تک بادگیر کیش

مجموعه تاریخی خانه تک بادگیر جزیره کیش

مجموعه تک بادگیر در غرب جزیره کیش (مناطق بومی نشین کیش و محله سفین) واقع شده است. این خانه  به آقای علی اکبر سعیدی کیشی تعلق داشته که ایشان هم اصالتا کیشی بوده‌اند. علی اکبر سعیدی از تاجرهای به نام جزیره کیش بوده و در کار تجارت مروارید، صنایع دریایی و پارچه های ابریشمی فعالیت می کرده است. همانگونه که پیش تر عنوان کردیم خانه و یا عمارت تک بادگیر کیش ۱۳ اتاق دارد که این اتاق ها شامل ۶ اتاق اندرونی و ۷ اتاق بیرونی می شوند.

سبک خانه تک بادگیر کیش کاملا به صورت بومی است و از قدیمی ترین خانه های کیش نیز شناخته می شود. این عمارت زیبا و دیدنی در جزیره کیش در ۵ مرحله مرمت و بازسازی شده است و طی گذراندن مراحل، امکان اقامت را هم برای مسافرانش فراهم آورده است. لازم به ذکر است که هنگام مراجعه به این خانه تاریخی و اقامتگاه بومگردی در کیش، میزبانان خانه از شما با خرما و قهوه محلی پذیرایی خواهند کرد. در ادامه تک به تک به معرفی اتاق‌های عمارت می پردازیم.

اتاق سران: در این تاق سران قبیله های جزیره کیش گرد هم آمده و با یکدیگر صحبت می کردند.

اتاق حجله: این تاق تنها به عروس و دامادها اختصاص داشته و با استفاده از پارچه های زیبا مزین شده است.  این اتاق در گذشته تنها به دختران صاحب این خانه تعلق داشته است، به نوعی که دختران  بعد از ازدواج تا دو سال در این خانه زندگی می‌کردند و بعد از دو سال برای مستقل زندگی کردن خانه را ترک می‌گفتند. 

اتاق موزه: در این اتاق از وسایل قدیمی خانه که بعضی از آنها قدمتشان به دوران هخامنشیان باز می‌گردد نگهداری می شود. 

اتاق مکتب، مکتب خانه و یا بیت الافروخ: در این اتاق فرزندان عمارت تک بادگیر کیش جمع شده و به آموزش و تعلیم می پرداختند.

آدرس مجموعه گردشگری تک بادگیر کیش

سفین جدید، میدان نیایش، خیابان بوستان، پلاک ۲۰، مجموعه تاریخی تک بادگیر کیش.
خوشحال می شویم اگر در سفر به کیش خود از این مجموعه تاریخی بازدید و یا تجربه اقامت در یکی از اتاق های بومی عمارت را داشتید برای ما و دیگر علاقه مندان به مجله کیش بوک در قسمت نظرات بنویسید تا ما هم بتوانیم از نظر گرانقدر شما بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها