تهران قدیم کیش کجاست؟

تهران قدیم کیش

3/5 - (2 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

برای رونق دادن به هر شهری، از معماری‌های نوین و مدرن استفاده می‌کنند. اما هرچقدر هم این معماری جذاب باشد باز هم جای خالی سنت‌ها احساس می‌شود. معماری کهن ایرانی برای تمامی افراد جهان جذاب و گیراست. در کنار ساختمان‌های بلند و تر و تازه کیش، گروهی از معماران تصمیم گرفتند حال و هوای تهران قدیم را در کیش ایجاد کنند. حال و هوای آن روزهای پایتخت چگونه بوده است؟ پروژه تهران قدیم کیش که یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی کیش است، جذابیت‎‌های فوق‌العاده‌ای دارد.

زمانی که قصد ساخت این پروژه گرفته شد، می‌خواستند بیننده را به دهه چهل ببرند. مجموعه تهران قدیم کیش در قسمت غربی جزیره کیش و نزدیک به نوار ساحلی ساخته شده است.زیربنای اختصاص یافته آن حدود ۵۸ هزار متر مربع است. اما چرا معماران تصمیم به ساخت چنین پروژه‌ای گرفتند؟ زمانی که سرمایه داران فضای جزیره کیش را برای سرمایه گذاری و فروش محصولات وارده مناسب دیدند، شروع  به ساخت و ساز مجتمع‌های تجاری بسیاری کردند.
این موضوع باعث رشد اقتصادی جزیره کیش شد. اما پس از گذر چند دهه کمبود فضاهای فرهنگی و یادآور تاریخ احساس شد. برای این پروژه سالن سینما و تئاتر، سالن کنسرت در نظر گرفته شده است. دلیل انتخاب طرح خیابان لاله زار برای این مجتمع به دلیل این موضوع بود که در دهه چهل خیابان لاله زار علاوه بر تجار، مورد توجه فرهنگیان زیادی هم بوده است. برای ساخت این سازه نوستالژیک، تلاش‌های بسیاری شده است.

تهران قدیم یادگاری از پایتخت چهارصد ساله ایران در کیش

اما این مجتمع تفریحی دارای بخش‌های متنوعی است. همه ما نام گراند هتل را شنیده‌ایم. قدیمی‌ترین هتل ایران که مربوط به اواخر دوره قاجار بوده، و مهم‌تر از همه در خیابان لاله زار ساخته شده است. گراند هتل یکی از بخش‌های مهم مجتمع تهران قدیم کیش است. شبیه سازی معماری این بنا در جزیره کیش، تاریخ دوره قاجار را برای شما نشان می‌دهد. گردشگران می‌توانند در این هتل اقامت داشته باشندو در دل جزیره‌ای مدرن، اقامتی کهن داشته باشند.

پلازا در زبان اسپانیایی به معنی میدان است. در این مجتمع فضاهای بازی برای تئاترهای عمومی وجود دارد. وجود سنگ‌فرش‌های با تم قدیمی و قدم زدن بر روی آن حس آرامش را به شما می‌رساند. پلازا در واقع به فضاهای بازی گفته می‌شود که خودروها اجازه رفت و آمد در آن را ندارند. در مجتمع تفریحی تهران قدیمی کیش بخشی از فضا را به عنوان پلازا در نظر گرفته‌اند.

اما وقتی قرار است در این مجتمع پلازا ساخته شود، رفت و آمد در این مسیر نیز باید با وسایلی بجز خودروهای دودزا انجام شود. به همین دلیل معماران این پروژه برای حمل و نقل گردشگران تصمیم به احداث تراموا یا قطار برقی گرفته‌اند. که هم حس نوستالژی برای گردشگران ایجاد کند و هم هوای آلوده تولید نکند.

با وجود تعداد زیاد مراکز خرید در جزیره کیش ، باز هم بخشی از این پروژه را برای فضاهای تجاری در نظر گرفته‌اند، اما با سبکی متفاوت‌تر! سبکی که با معماری این پروژه متناسب باشد. عطر داد و ستد در گذشته بدهد. ساخت غرفه‌های تجاری با سبک قدیمی از تصمیمات سرمایه‌داران مجتمع تهران قدیم کیش است.

یاد و خاطره خیابان لاله زار در تهران قدیم کیش

تهران قدیم در کیش مانند یک شهر است که با پا گذاشتن در آن، دلتان ‌به زندگی خوش می‌شود. این سازه بخش‌های مختلفی دارد. هر کدام از آن با کاربرد ویژه چشمان تماشاگر را محو خود می‌کند. چرا که معماری مجتمع تهران قدیم کیش از معماری گذشته الهام گرفته که چشمان ما به دیدن آن در این دوره عادت به نگاه کردنش ندارد. به همین دلیل امروزه به سمت معماری‌های سنتی بیشتر کشیده می‌شویم، این حس برایمان خاص و نوستالژی است.

خیابان لاله زار تهران یکی از قدیمی‌ترین و پرخاطره‌ترین خیابان‌های پایتخت است. گاهی لازم می‌دانیم از برخی الگوها، بیشتر داشته باشیم. با ساخت تهران قدیم در کیش روح این خیابان را در کیش زنده کرده‌اند. افرادی که دهه ۴۰ را دیده باشند با دیدن این مجموعه متوجه حال و هوای آن روزها می‌شوند. هر گوشه این فضا، برگرفته از یک موضوع است. اما در نهایت تمامی آن از یک سبک معماری ساخته شده است. معماران این پروژه زیبا سعی کرده‌اند که گردشگران تورهای کیش با ورود به این مجموعه، حتی اگر در هر سن و سالی هم باشند از دیدن این بناها لذت ببرند و خاطره خوش بر جای بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها