نگاهی به باغ راه ایرانی در جزیره کیش

باغ راه ایرانی کیش

4/5 - (1 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

همانطور که می دانید دیدنی های تور کیش تمامی ندارد. در کنار مراکز تفریحی مدرن، باغ راه ایرانی کیش طولانی‌ترین باغ راه ایران با تداعی معماری، هنر و فرهنگ ایرانی گردشگران را به سوی خود می‌خواند. باغ‌ها در فکر و ذهن ایرانیان مقدسند چون سرسبزی و خرمی بهشت را یادآوری می‌کنند. باغ راه ایرانی کیش بهشتی است در جنوب ایران که با نمایش فرهنگ اقوام مختلف ایرانی و بناهای تاریخی ماندگار گردشگران را مجذوب خود می‌کند. اگر می‌خواهید درباره این دیدنی کیش بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

گشت و گذار در باغ راه ایرانی کیش

از دروازه قرآن شیراز وارد باغ راه می‌شویم، از دروازه سی‌وسه پل اصفهان می‌گذریم به دروازه هارونیه مشهد می‌رسیم و سرگرم دیدن طاق‌های گنبدی آن می‌شویم.

"<yoastmark

 

"<yoastmark

 

"<yoastmark

دروازه بعدی رق آباد کرمان است. بنای بعدی پل دختر لرستان است. دروازه ارگ علیشاه نماینده بناهای شهر تبریز است و از آن که بگذریم به طاق بستان کرمانشاه و سپس دروازه‌های شمیران می‌رسیم.

باغ راه ایرانی کیش
دروازه رق آباد کرمان

 

"<yoastmark

 

"<yoastmark

 

طاق بستان کرمانشاه
طاق بستان کرمانشاه

 

باغ راه دروازه شمیران
باغ راه دروازه شمیران

گشت‌وگذار ما در باغ راه ایرانی با سردر باغ ملی تهران به عنوان آخرین دروازه به پایان می‌رسد.

سر در باغ ملی تهران
سر در باغ ملی تهران

جاذبه های ساخته شده در باغ راه ایرانی کیش

در مجموع نه دروازه و هشت باغ ایرانی در این مجموعه ساخته شده است. در کل مجموعه که مساحت آن در حدود ۳۲ هکتار است شانزده هکتار به فضای سبز تعلق گرفته است. آبنما و نه نقاشی دیواری بزرگ با مولفه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی وجود دارد. مجسمه‌هایی از بزرگان ایرانی نیز در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

رودخانه‌ای به طول چهارصد متر از میان باغ راه می‌گذرد که طراوت کم‌نظیری به محیط می‌بخشد. چهارصد جوی آب نیز در گوشه کنار باغ راه ایرانی نوازنده‌ی چشمان گردشگران است. مجسمه‌هایی در کنار نه دروازه تاریخی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. عنوان «باغ راه ایرانی» به شکل خوشنویسی زیبا و از جنس برنز در دل پایه‌ای سنگی جا گرفته است. بر روی سنگ نیز لوحی قرار دارد که در آن، دروازه موردنظر معرفی شده است. ارتفاع این اثر نود سانتی‌متر است.

طراح باغ راه ایرانی کیش هنرمند معاصر مجید پازوکی است. برای بازدید از این مجموعه دیدنی به ضلع جنوبی بلوار ولایت بروید. باغ راه در فاصله میدان هرمز تا میدان سعدی لحظات خوشی را برای شما با تجربه فضایی با هویتی ایرانی به وجود می‌آورد.

مشخصات باغ راه ایرانی کیش

باغ‌های ایرانی مشخصه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. معمولا جوی آب از کنار آنها گذشته، در داخل باغ عمارت و استخر یا حوض آب ساخته شده و دیوارهای بلندی اطراف باغ را محصور کرده است. ایرانگردان اروپایی با دیدن این ویژگی‌ها عنوان «Persian gardens» را به باغ‌های ایرانی دادند. تاریخ‌نگاران اصالت معماری باغ ایرانی را به باغ ایرانی پاسارگاد نسبت داده‌اند. باغ پاسارگاد به دستور کورش هخامنشی و با طراحی شخص او ساخته شد.

در دوره ساسانیان نیز باغ‌ها دارای اهمیت ویژه بودند و در ورودی کاخ‌ها و معابد ساخته می‌شدند. اما عصر طلایی باغ‌سازی در ایران به گفته محققان دوره صفویه و به ویژه در زمان شاه عباس صفوی است. باغ شهراصفهان در آن دوره، با در کنار هم قرار گرفتن فضاهای شهری، خیابان، میدان و باغ ایجاد شد. برای اولین بار در دوران قاجار نشانه‌هایی از الگوی معماری باغ‌های اروپایی وارد ایران شد و این دلیلی ندارد جز گستردگی ارتباطات فرهنگی میان ایران و اروپا در این زمان. باغ ایرانی یعنی حضور سه مولفه اصلی آب، گیاه و معماری در کنار هم.

چهل ستون و هشت بهشت در اصفهان، باغ فین در کاشان، باغ ارم، نارنجستان قوام، باغ دلگشا و باغ عفیف آباد در شیراز، باغ شاهزاده کرمان، باغ دولت آباد یزد و باغ سعدآباد، باغ نیاوران، باغ فردوس باغ نگارستان و عمارت مسعودیه در تهران نمونه‌هایی مثال‌زدنی از باغ ایرانی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها