جمعیت ساکنان جزیره کیش

ساکنان جزیره کیش

4.5/5 - (36 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

تور کیش جزیره رنگارنگ و با صفای خلیج فارس است. هر کسی که به کیش می‌رود با طیف وسیعی از جمعیت رو به رو می‌شود. ساکنان جزیره کیش یکی از متنوع‌ترین بافت‌های جمعیتی جزایر خلیج فارس را تشکیل می‌دهند. در این نوشته وب‌سایت کیش بوک می‌خواهیم درباره کیش از دیدگاه بافت جمعیتی آن نکاتی را مطرح کنیم.

اطلاعاتی در مورد جمعیت جزیره کیش

  • کیش مرکز استان بندر لنگه است و آمار جمعیتی آن همیشه بخش اعظم جمعیت شهری این شهرستان را تشکیل می‌دهد. این آمار در سال ۱۳۹۵ به این شرح بوده است.
  • جمعیت جزیره کیش با احتساب بخش روستایی و شهری جزیره ۳۹۸۵۳ نفر بوده است. این تعداد افراد تقریبا ۹۰% جمعیت شهرستان بندرلنگه را تشکیل می‌دهند.
  • شاید در استان هرمزگان یکی از متراکم‌ترین بافت‌های جمعیت شهری را همین شهر کیش داشته باشد. زیرا در ناحیه‌ای کوچک، بافت متراکم شهری سکونت دارند.

همان‌طور که گفتیم جمعیت کیش جمعیتی شهری است؛ اما در بخش سفین، که در قدیم روستایی جدا از منطقه توریستی کیش بوده است، جمعیتی روستایی زندگی می‌کرده‌اند.

مردمان کیش

مردم سفین را می‌توان اصلی‌ترین بومیان کیش دانست. این بومیان از قدیم به کار صیادی و دامداری و بعضا کشاورزی مشغول بوده‌اند؛ اما با رشد بسیار سریع کیش در این ۵۰ ساله و گسترش این شهر به تمام سطح جزیره، این روستای کوچک کیش، به بخشی از شهر کیش بدل شد؛ و عملا الان در کیش محله‌ای وجود دارد به نام سفین.

بومیان کیش

وجود جاذبه های گردشگری کیش و توسعه شهری کیش جمعیت ساکن کیش را نیز دستخوش تغییر کرد. اکنون کمتر از ۲% جمعیت کیش را بومیان منطقه سفین تشکیل می‌دهند. جمعیت کیش با توسعه آن بیشتر تجارت پیشگانی هستند که در این جزیره شرکت و یا مغازه دارند؛ و به کار فروش کالا و خدمات مشغول‌اند.

همین‌طور تعداد بسیاری نیز در کیش به کار خدماتی مشغولند زیرا واحد‌های خدماتی این جزیره نیازمند نیروی کار هستند که دوازده ماه سال را در آن ساکنند و می‌توانند با شرایط آب و هوایی این جزیره سازگاری یابند.

جمعیت کیش

شغل جمعیت بومیان کیش هم با این توسعه تجاری تغییر کرد. برخی از بومیان کیش به سرعت توانستند وارد تجارت رایج در این جزیره شوند و با خرید و اجاره مغازه‌ای به کار خرید و فروش بپردازند. اما بیشتر صیادان این جزیره، به سرعت یا به بنادر دیگر مهاجرت کردند و یا تغییر پیشه داده و در مشاغل خرد و کوچک این جزیره به خدمات دهی به مسافران پرداختند. امروزه دیگر کیش را نمی‌توان بندری صیادی دانست و جمعیت آن هم اگر به کار صیادی مشغول باشند، بسیار اندک‌اند.

مسافران اصلی‌ترین بخش جمعیت کیش

این واقعیتی است که هر شهری که مقصد توریسم قرار می‌گیرد، بیش از جمعیت ساکنش، جمعیت بازدیدکننده و گردشگر تور کیش دارد و اساسا، حیات یک شهر توریستی به همین جمعیت متغییر آن وابستگی دارد. کیش نسبت به دهه ۷۰ شمسی کمتر بازدید دارد و این هم به خاطر تغییراتی است که در قوانین مناطق آزاد تجاری به وجود آمد. اما هنوز هم کیش یکی از گردشگر پذیرترین نقاط استان هرمزگان است.

جزیره کیش

هتل‌های بسیار زیبای این شهر علاوه بر پذیرش مسافران در تمام طول سال از ساکنان بومی و غیربومی نیروی کار بسیار مناسبی را به خود اختصاص داده اند و زندگی در کیش را برای اشتغال و سکونت مهم خلیج فارس بدل کرده‌اند.

اصلی‌ترین دلیل تراکم جمعیت بالای کیش را همین اشتغال‌زایی صنعت فعال جهانگردی در این شهر می‌توان دانست و هر جا که اشتغال و جمعیت باشد سود سرمایه نیز وجود دارد. از این رو ترکیب جمعیتی کیش برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها