نکات رانندگی در جزیره کیش را قبل از سفر بدانیم

نکات رانندگی در جزیره کیش

4.3/5 - (48 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

با وجود همه شباهت‌ها در قوانین رانندگی بین‌المللی، رانندگی در هر کشوری قوانین خاص خود را نیز دارد. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهری در یک کشور هم می‌تواند دارای قوانین خاص‌تری باشد. البته کیش را به عنوان شهر نام نمی‌برند؛ و معمولا همه جا از آن با عنوان جزیره کیش یاد می‌کنند.
اگر به کیش سفر کرده باشید؛ احتمالا متوجه خاص بودن این قوانین شده‌اید. با این وجود اگر تاکنون سفری به این جزیره نداشته‌اید و در مورد قوانین رانندگی در کیش اطلاعات مناسبی ندارید؛ قبل از سفرتان به این مقاله از مجله کیش بوک نگاهی بیندازید و علاوه بر اطلاع از نکات جالب قوانین رانندگی در کیش، خود را برای رانندگی در این جزیره آماده کنید.
در صورتی که این قوانین را رعایت کنید؛ سفری امن و راحت برای خود و هم‌سفران‌تان می‌سازید. در مقابل سرباز زدن از قوانین و نکات رانندگی در جزیره کیش، علاوه بر اینکه خرج روی دست‌تان می‌گذارد؛ حتی ممکن است سفر شما را با آن چیزی که فکرش را می‌کرده‌اید متفاوت کرده و خاطره‌ای بد از رانندگی در جزیره کیش در ذهن شما باقی بماند. پس در صورت اجاره ماشین در کیش و یا همراه آوردن خودروی شخصی، تنها با رعایت قوانین رانندگی می‌توانید این امکان را به خود و هم‌سفران‌تان بدهید که سفری امن و راحت داشته باشند.
کیش یک جزیره توریستی است؛ که به دلیل وجود توریست‌ها، دارای شرایط متفاوتی با سایر شهرهای ایران است. بنابراین بعید نیست که چنین فضایی برای خود قوانین خاصی هم داشته باشد. احترام به این قوانین باعث یک‌پارچه شدن سیستم شهری و هماهنگی بین اهالی کیش شده است. رعایت کردن جدی‌تر قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش، باعث شده افرادی هم که برای سفر به این جزیره وارد می‌شوند؛ خواه‌ناخواه به آن قوانین احترام گذاشته و خود را در زمینه حفظ شرایط و رعایت این قوانین مسئول بدانند.

پرسش و پاسخ:
۱مهم‌ترین تفاوت قوانین راهنمایی و رانندگی کیش با سایر شهرها در چیست؟
نبودن چراغ قرمز در معابر کیش و جریمه شدن بابت کثیفی ظاهری خودرو، از جمله تفاوت‌های بازر قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش با سایر نقاط ایران است.
۲ علت رعایت جدی‌تر قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش چیست؟
آشنایی کیشوندان با مسئولیت‌ها و حقوق شهروندی و شدیدتر بودن کنترل‌های پلیس راهنمایی و رانندگی، از مهمترین دلایل در این زمینه است.
۳ برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟
سه موضوع مهم رعایت حق تقدم در تقاطع‌ها و میادین، حفظ سرعت مطمئنه و رعایت فاصله از خودروی جلویی و توجه به جلو، از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام رانندگی در کیش باید به آن توجه کنید.

رانندگی در کیش

مقررات راهنمایی و رانندگی در کیش

لازم است بدانید در تمامی خیابان‌های کیش، با قرار دادن دوربین‌های مدار بسته رفتار رانندگان کنترل می‌شود. یکی از نقاط قوت جزیره کیش، رانندگی آرامش‌بخش در خیابان‌هایش است. از چراغ قرمز و سرعت‌گیر در این جزیره خبری نیست؛ هر شهروندی آموخته است که بدون نیاز به نصب چراغ قرمز و سرعت‌گیر، قوانین را به‌صورت ارادی رعایت کند. این قوانین طوری فراگیر شده‌اند که برای رفتن از یک طرف جزیره به آن طرف دیگر دچار مشکل نشوید و در اسرع وقت به مقصد خود برسید.
نگران تفاوت سرعت در خیابان‌ها نباشید؛ چراکه سرعت مجاز توسط تابلوهای نصب شده در خیابان‌ها به شما اعلام می‌شود. درست است که در جزیره کیش به دلیل خیابان‌های مناسب، شما یک رانندگی امن و ساده در پیش دارید؛ اما این مزیت دلیل نمی‌شود که از بستن کمربند ایمنی سر باز زنید. همچنین عبور از بین خطوط برای همه ما روشن است. این قضیه نیز در جزیره کیش یکی از قوانین مهم به حساب می‌آید. از سویی در صورتی که قصد تغییر مسیر داشتید؛ از ۱۰۰ متر قبل باید راهنمای خودروی خود را فعال کرده و به کمک آینه بغل مسیر خود را تغییر دهید.
حفظ سرعت مطمئنه به شما احساس خوبی می‌دهد. شرجی بودن هوای این جزیره می‌تواند عملکرد ترمزهای هر خودرویی را با کمی مشکل روبرو کند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم علاوه بر کنترل سرعت، فاصله خود از خودروی جلویی را هم بیشتر از حد متداول در نظر بگیرید. فراموش نکنید که در اکثر خیابان‌ها بر روی تابلوی سرعت عدد ۸۰ را خواهید دید.

چه عواملی سبب جریمه شدن خودروی شما در جزیره کیش می‌شود؟

اگر نکات رانندگی در جزیره کیش را نمی‌دانید؛ لازم است قبل از سفر این قوانین را مطالعه کنید. در سفر فرصتی برای آگاهی از این قوانین را ندارید. برخی از تخلف‌های رانندگی در همه جای ایران و دنیا سبب جریمه نقدی می‌شود. به‌طور مثال سرعت و سبقت غیرمجاز در جاده و خیابان، سبب جریمه و حتی ممکن است سبب توقیف خودرو شود. اما حتما برایتان جالب است که بدانید بوق زدن هم در جزیره کیش ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.
اکثر نکات رانندگی در جزیره کیش مانند دیگر قوانین در سراسر کشور است. نبستن کمربند ایمنی، صحبت با تلفن همراه، رعایت نکردن حق تقدم و ریختن آشغال به بیرون از خودرو، از قوانینی است که باعث جریمه ماشین شما می‌شود. نظافت و تمیزی را در این جزیره به راحتی با چشم خواهید دید. بنابراین یکی از عوامل جریمه شدن خودرو، کثیف بودن آن است. چرا که کثیف بودن نمای خودروی شما می‌تواند از زیبایی ظاهری جزیره بکاهد.
برخی از این سهل‌انگاری‌ها در نکات رانندگی در جزیره کیش آن‌قدر شدید است؛ که جریمه برای آن کافی نیست. برخی از آنان باعث توقیف خودروی شما می‌شود. همان‌طور که می‌دانید خیابان‌های کیش محدود و در حد بزرگراه و آزادراه نیست. بنابراین نمی‌توانید در هرجایی پای‌تان را روی گاز بگذارید؛ و بالا رفتن عقربه سرعت را نگاه کنید. همچنین انجام حرکات آکروباتیک، لایی کشیدن و کورس گذاشتن می‌تواند باعث توقیف شدن یک هفته‌ای خودروی شما شود. چنین حرکاتی توسط پلیس کنترل می‌شود؛ و اگر ثابت شود که راننده برای چنین کارهای پرخطری از مواد روان‌گردان استفاده کرده، نتیجه کار با مقامات قضایی خواهد بود.
زمانی که خودرو بنا به هر دلیلی توسط پلیس متوقف می‌شود؛ تمامی مدارک ماشین نیز چک و بررسی می‌شود. در صورتی که پلیس متوجه تمام شدن بیمه شخص ثالث خودروی شما شود؛ دستور توقیف توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کیش داده شده و مراحل قانونی آن باید طی شود.
بنابراین اگر نمی‌خواهید در جزیره کیش دچار دردسر شوید؛ بهتر است اهمیتی بسیار بیشتری برای قوانین راهنمایی و رانندگی در این جزیره قائل باشید.

راهنمایی رانندگی در کیش

تفاوت قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش با سایر نقاط کشور در چیست؟

با مطالعه این مقاله احتمالا تا کنون دریافته‌اید که از نظر ماهیتی قوانین راهنمایی و رانندگی در جزیره کیش تفاوت چشم‌گیری با سایر شهرهای ایران ندارد. اما با این وجود همه افرادی که تجربه رانندگی در جزیره کیش را دارند؛ معتقد هستند که رانندگی در کیش نیازمند درک تفاوت‌های بسیاری است. به عنوان مثال نبود چراغ قرمز در جزیره کیش یک تفاوت اساسی در سبک و رویکرد ایجاد و مدیریت معابر شهری و کنترل ترافیک در آن است. در نتیجه این موضوع ارتباطی با قوانین راهنمایی و رانندگی ندارد. اما همین ویژگی باعث شده است که جزئیات قانونی حق تقدم هنگام عبور از چهارراه‌ها و میادین جزیره کیش، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار بوده و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نکته دیگر در تفاوت قوانین میان جزیره کیش و سایر نقاط ایران، به میزان کنترل و جدیت ساکنین آن در رعایت قوانین بازمی‌گردد. در واقع حجم کنترل پلیس راهنمایی و رانندگی روی تردد خودروها در این جزیره بیشتر بوده و با دقت بیشتری تخلف‌های شهروندان پیگیری می‌شود. همین ویژگی نیز موجب شده تا سبک رانندگی در جزیره کیش در مقایسه با سایر شهرها، بسیار محتاطانه و امن به‌نظر برسد.

چه عاملی موجب افزایش اهمیت قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش شده است؟

همان‌طور که گفتیم فارغ از تفاوت‌های جزئی در موارد قانونی، تفاوت اصلی را می‌توانید در سبک رانندگی ساکنین جزیره کیش در مقایسه با نقاط دیگر ایران ببینید. اما اینکه چه عواملی موجب افزایش اهمیت این قوانین و رعایت آنها در کیش شده، سوالی است که در ادامه و در قالب ۵ عامل مختلف به بررسی آن پرداخته‌ایم.

۱. ویژگی خاص شهروندان کیش.

حتما می‌دانید که ساکنین دائمی جزیره کیش به دلایل گوناگون، از جمله مزایای مختلف، اقدام به دریافت کارت کیشوندی می‌کنند. اگر می‌خواهید درباره این کارت بیشتر بدانید؛ خواندن نوشته «همه چیز درباره مزایای کارت کیشوندی» را مطالعه کنید. پیش‌نیازهای دریافت این کار بسیار زیاد است؛ و بنابر شرایط هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود قسمت مشترک و مهم آن آزمون شهروندی آن است که به عنوان آخرین مدرک مورد نیاز برای دریافت کارت کیشوندی، باید از آن سربلند بیرون آمد. آزمون شهروندی کیش پس از برگزاری کلاس‌هایی با همین عنوان داده می‌شود؛ و از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی این کلاس، آموزش حقوق شهروندی، مسئولیت‌های شهروندی و رعایت قوانین است. در این میان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. جالب است بدانید که ساکنان کیش برای دریافت این کارت باید قسم بخورند که به قوانین شهروندی آموخته شده احترام می‌گذارند. نتیجه این آموزش‌ها موجب شده تا شهروندان کیش در رعایت قوانین مختلف، از جمله قوانین راهنمایی و رانندگی، حساسیت بسیار زیادی داشته باشند.

۲. شرایط خاص جزیره کیش.

کیش یک جزیره توریستی است؛ که علی‌رغم جمعیت کم خود، در روزها و فصول خاص سال میزبان جمعیت بسیار زیادی بوده و به همین دلیل اغلب زیرساخت‌ها و نیروهای انسانی دخیل در مدیریت جزیره، بیشتر از نیاز متداول شهری با این وسعت و جمعیت ثابت ۴۰ هزار نفری است. همه این مسائل باعث شده است که پلیس راهنمایی و رانندگی در جزیره کیش، توانایی بیشتری در کنترل تردد در این جزیره داشته و بتواند با قدرت بیشتری تخلفات رانندگی را ثبت نماید. نتیجه چنین شرایطی، کاهش تخلفات رانندگی و افزایش امنیت معابر کیش بوده است.

۳. کوچک بودن جزیره.

کوچک بودن کیش باعث شده است تا رفت‌وآمد در آن سریع و ساده باشد. بنابراین معابر کیش معمولا با ترافیک سنگینی روبه‌رو نشده و در صورت ایجاد ترافیک نیز، رسیدن به مقصد آنچنان زمان‌بر نخواهد بود. همین ویژگی‌ها باعث شده تا ساکنان دائمی این جزیره از صبر و آرامش بالایی در رانندگی برخوردار باشند. در واقع نه فقط در رانندگی، بلکه در تمامی امور، عجله جایی در زندگی به سبک کیشوندی ندارد.

۴. اهمیت حفظ زیبایی و جاذبه کیش.

فراموش نکنید که قریب به اتفاق ساکنان جزیره کیش در بخش‌های خدماتی مرتبط با گردشگری فعالیت دارند. در نتیجه حیات و سودآوری کسب‌وکار آنها به حضور مسافران و گردشگران بستگی دارد. همین موضوع باعث شده تا همه آنها حساسیتی خاص روی حفظ زیبایی، سلامت و امنیت جزیره کیش داشته باشند. نتیجه این وضعیت نیز، کوششی همگانی در تمامی حوزه‌ها، از جمله رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

۵. گران بودن خودروهای کیش.

اجاره ماشین یکی از رایج ترین تفریحات در کیش گردشگران است؛ چراکه کمک می‌کند تا گردشگران بتوانند رانندگی با گران‌قیمت‌ترین و به‌روزترین خودروهای دنیا را تجربه کنند. یکی از موضوعات مهم در زمینه اجاره خودرو نیز، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ احتیاط، برای جلوگیری از آسیب دیدن خودروهای اجاره‌ای است. در واقع همین موضوع سبب شده تا گردشگران نیز به پیروی از کیشوندان، به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند. البته این موضوع در مورد رعایت تمامی اصول شهروندی کیش صادق است. طوری که وقتی وارد جزیره کیش می‌شوید؛ با نگاهی به اطراف خود، ترجیح می‌دهید که شما نیز شهروند موقت خوبی برای این جزیره زیبا باشید.

سه نکته مهم برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش

برای آنهایی که تصمیم دارند با خودروی شخصی به این جزیره رفته و یا در آنجا از خدمات اجاره ماشین استفاده کنند؛ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امری ضروری است. رعایت این قوانین کمک می‌کند تا با جریمه شدن، جلب گواهی‌نامه، خواباندن خودروی شخصی و یا از همه بدتر تصادف مواجه نشده و اوقات سفرتان تلخ نشود.
در ادامه سه نکته ساده و عملی را برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش ذکر کرده‌ایم؛ که در صورت توجه به آنها تا حدود زیادی خیال‌تان از بابت رانندگی امن در این جزیره راحت خواهد بود.

۱- سرعت مطمئنه را رعایت کنید.

جزیره کیش نسبتا کوچک است؛ و چند کیلومتر سریع‌تر راندن موجب زودتر رسیدن شما نمی‌شود. در نتیجه بکوشید که در معابر جزیره سرعت مطمئنه را رعایت کنید. این سرعت در اغلب فضاهای شهری ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت است. در برخی جاده‌های وسیع‌تر هم می‌توانید سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت را امتحان کنید. فراموش نکنید که در فصول پر مسافر سال، جزیره کیش مملو از مسافران سرخوشی است؛ که می‌خواهند رانندگی با خودروهای روز و مدرن را تجربه کنند. بنابراین بهتر است مراقبت این راننده‌های کم‌تجربه باشید.

۲- قوانین عبور از چهارراه و میدان را مرور کنید.

همان‌طور که گفته شد در کیش چراغ قرمز نداریم؛ و همه چیز بر اساس قوانین حق تقدم است. بنابراین باید به‌خوبی با قوانین حق تقدم آشنا بوده و همچنین با رسیدن به همه تقاطع‌ها، سرعت خود را تا نزدیک‌ترین حد به توقف کامل، کم کنید.

۳- فاصله از خودروی جلویی را حفظ کنید.

اغلب تصادف‌ها در جزیره کیش به دلیل عدم حفظ فاصله از خودروی جلویی رخ می‌دهد. برای اینکه بتوانید این فاصله را حفظ کنید؛ باید توجه کامل خود را به مسیر پیش رو معطوف نمایید. صحبت با تلفن همراه و همچنین خوردن مواد غذایی، از مواردی است که به‌راحتی می‌تواند تمرکز شما را هنگام رانندگی به‌هم بریزد.
در نهایت امیدواریم با رعایت قوانین و نکات رانندگی در جزیره کیش، سفری آرام و دلنشین را به خود و هم‌سفران‌تان هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها