لذت سفر به کیش با ماشین شخصی

سفر به کیش با ماشین شخصی

4/5 - (18 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

سفر از فعالیت‌های بسیار لذت‌بخش است؛ و برای مدتی هرچند کوتاه، انسان را از زندگی روزمره و دغدغه‌های متداول آن رها می‌کند. می‌توان گفت سفر تنها یک تفریح به حساب نمی‌آید؛ و همراه با تجربه‌های گوناگون، اثرات گوناگونش را در ما به یادگار می‌گذارد. در این مطلب کیش بوک می‌خواهیم سفر به کیش با ماشین شخصی را تجربه کنیم؛ و به شکلی دیگر از این جزیره مرجانی ایران بازدید داشته باشیم. پس ما را تا انتها این مطلب کیش بوک همراهی کنید.
پرسش و پاسخ:
۱آیا سفر زمینی با ماشین شخصی به کیش امکان‌پذیر است؟
بله. شما از هرکجای ایران می‌توانید با خودروی شخصی به یکی از بنادر چارک، لنگه یا آفتاب رفته و از آنجا به کیش بروید. خوش‌بختانه در این بنادر کشتی‌های خودروبر فعالیت می‌کنند؛ و شما می‌توانید خودروی خود را نیز به جزیره کیش ببرید.
۲آیا سفر زمینی به کیش مقرون‌به‌صرفه است؟
در مورد اغلب مبداها، با توجه به قیمت بنزین و هزینه استهلاک و… می‌توان گفت سفر زمینی به کیش صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین باید آن را به شکل یک تجربه جذاب دید؛ که به شما فرصت بازدید از چندین شهر مختلف را در طول مسیر می‌دهد.
۳مهم‌ترین نکته برای سفر زمینی به کیش چیست؟
آمادگی همه همراهان برای این سفر، سلامت کامل خودرو، به همراه داشتن وسایل ضروری مهم و داشتن فرصت کافی برای طی کردن مسیری طولانی، مهم‌ترین نکاتی است که پیش از سفر باید به آن توجه کنید.

لذت گشت و گذار و سفر به کیش با ماشین شخصی

همان‌گونه که می‌دانید ایران جاهای دیدنی بسیاری دارد؛ و افراد زیادی برای آشنایی با تاریخ و لمس زیبایی‌های آن، ایران‌گردی می‌کنند؛ تا بتوانند لحظات زیبایی را به ثبت رسانند. در ایران تاریخ، فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی گوناگونی همچون ساحل، کویر، دریا، جنگل، کوه و… وجود دارد؛ که می‌تواند برای مخاطبان خاص و علاقمندان به سفر جذاب و سرگرم‌کننده باشد.
در این مقاله از کیش بوک سری به جزیره کیش می‌زنیم؛ و درباره سفر به کیش با ماشین شخصی صحبت می‌کنیم.
کیش از جزیره های جذاب و دیدنی در جنوب ایران است؛ و سالانه گردشگران بسیاری را همراه با تور کیش به سمت خود جذب می‌کند.

سفر به کیش با ماشین شخصی

جزیره کیش یکی از مهم ترین و زیباترین مقاصد سفر در ایران شناخته می‌شود؛ و در تمام فصول سال، مسافران و گردشگران را جذب می‌کند. البته در فصل‌های پاییز و زمستان و با دلنشین شدن هوای کیش، مسافران بیشتری سفر به کیش را برای مقصد تفریحی خود انتخاب کرده و راهی جزیره مرجانی ایران می‌شوند.
به همین دلیل نیمه دوم سال می‌تواند برای سفر با ماشین شخصی مناسب باشد؛ و لذت سفر به کیش را چندین برابر افزایش دهد. شاید با خرید بلیط هواپیما از تهران به کیش سفر راحت‌تری داشته باشید؛ اما هستند دوستانی که برای داشتن یک سفر متفاوت و گاهی اقتصادی، دور سفر با هواپیما را خط می‌کشند؛ و زمینی به جزیره آب و آفتاب سفر می‌کنند.
شما از هر شهری که سفرتان را شروع می‌کنید؛ باید در ابتدا خودتان را به بندر عباس برسانید. سپس به سمت بندر چارک و یا بندر آفتاب حرکت کنید. اگر در این حین دوست دارید از تماشای مناظر دریایی و کوهستانی جاده هم لذت ببرید؛ پیشنهاد می‌کنیم صبح زود از بندرعباس به سمت چارک حرکت کنید؛ تا بتوانید این زیبایی‌ها را به معنای واقعی حس کرده و سفر لذت‌بخش‌تری را رقم بزنید.

سفر به کیش با ماشین شخصی

برای رسیدن به کیش با خودروی شخصی باید به یکی از بنادر مخصوص و دارای کشتی‌های خودروبر مراجعه کنید. شاید بتوان گفت مناسب‌ترین و بهترین بندر برای سفر زمینی به کیش بندر چارک است. چرا که بندر چارک بسیار پرتردد است؛ و در هر ساعت از شبانه‌روز مسافران را به جزیره کیش و یا از جزیره به بندر جابه‌جا می‌کند. از بندرعباس تا بندر چارک حدود ۲۹۱ کیلومتر مسافت وجود دارد. اگر شما هم تصمیم دارید سفر به کیش با ماشین شخصی را امتحان کنید باید این مسیر را تا بندر چارک برانید. برای حمل خودرو خود تا جزیره کیش هم باید از لندینگ کرافت‌ها استفاده کنید. اگر تصمیم به همراه داشتن خودروی خود ندارید؛ می‌توانید ماشین را در پارکینگ بندرگاه پارک کنید؛ و با استفاده از شناورهای مخصوص حمل مسافر خودتان را به کیش برسانید.

همان‌گونه که توضیح دادیم بندر چارک تا کیش شناورهایی دارد؛ که مسافران بدون وسیله نقلیه می‌توانند از آنها برای رسیدن به جزیره و یا بالعکس استفاده کنند. مسافت دریایی از چارک تا جزیره کیش حدود ۳۲ کیلومتر است که این مسیر با استفاده از شناورهای مخصوص حمل خودرو نزدیک به ۲ ساعت و نیم زمان می‌برد. البته این زمان تقریبی است؛ و ممکن است در نامساعد بودن شرایط هوا و همین طور وضعیت دریا بیشتر شود.

بندر آفتاب و بندر لنگه هم از دیگر بنادر حمل مسافر هستند؛ اما با توجه به تعداد شناورهای محدودی که دارند، به مسافران کیش پیشنهاد نمی‌شوند. بندر آفتاب با جزیره کیش تنها ۱۸ کیلومتر فاصله دریایی دارد. در نتیجه رسیدن به کیش از مبدا این بندر تنها ۱ ساعت زمان می‌برد. با این وجود کمبود شناور در بندر آفتاب باعث شده است که آنچنان مورد توجه قرار نگیرد و پرتردد نباشد.

بنابراین شاید بندر آفتاب کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه دسترسی به کیش را داشته باشد؛ اما نبود شناور کافی باعث شده است تا این بندر به مسافران توصیه نشود.

انتقال ماشین به کیش
بندر لنگه هم ۹۳ کیلومتر با جزیره کیش فاصله دارد. زمان تقریبی رسیدن مسافران به کیش از این بندر حدود ۴ ساعت تخمین زده شده است. بندر لنگه تنها در زمان‌های تعطیلات سراسری، به‌خصوص عید نوروز شناور داشته و می‌تواند مسافران کیش را جابه‌جا کند. به همین دلیل در دیگر ایام سال برای سفر دریایی به کیش پیشنهاد داده نمی‌شود.
همان‌گونه که پیش‌تر عنوان کردیم بندر چارک نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین بندر برای سفر دریایی به کیش است. از این بندر هر روز در ساعات مختلف، شناورهایی برای مسیر چارک به کیش و یا کیش به چارک تعبیه شده است. به همین دلیل می‌تواند نیاز گردشگران و مسافران علاقه‌مند به سفر زمینی به کیش را برآورده سازد.

 
بنادر فاصله دریایی تا کیش

(کیلومتر)

مدت زمان سفر دریایی با شناورهای حمل مسافر مدت زمان سفر دریایی با شناورهای حمل ماشین و مسافر
آفتاب ۱۸ نیم ساعت ۱ ساعت
چارک ۳۲ ۱ ساعت ۲ ساعت و نیم
لنگه ۹۳ ۲ ساعت و نیم ۴ ساعت

مزایا و معایب سفر با ماشین شخصی به جزیره کیش

یکی از مهم ترین مزایای سفر با خودرو شخصی بازدید از شهرهای مختلفی است که در طول مسیر می‌توانید آنها را مشاهده کنید و حسابی لذت ببرید. قطعا تجربه‌ای که از سفر با ماشین شخصی کسب می‌کنید را نمی‌توانید در سفرهای دیگر پیدا کنید. از دیگر مزایای سفر با ماشین شخصی به جزیره کیش گشت‌وگذار راحت و آسان در جزیره است. به این صورت که بدون اجاره ماشین در کیش می‌توانید از خودروی خود سواری بگیرید؛ و از جای‌جای جزیره بازدید کنید. با داشتن خودرو شخصی در هزینه رنت خودرو در کیش صرفه‌جویی کرده و سفری اقتصادی‌تر را تجربه می‌کنید.

اما از معایب سفر با ماشین شخصی باید بگوییم که اگر نابلد باشید و اطلاعات کافی درباره جاده ها و مسیرها نداشته باشید؛ ممکن است در بعضی از مناطق گم شوید؛ که این مورد می‌تواند به شما و همراهان‌تان استرس وارد کند. معمولا رانندگانی که تصمیم می‌گیرند سفر زمینی تا جنوب داشته باشند؛ این موضوع را می‌دانند که قرار است مسیر زیادی را رانندگی کنند تا به کیش برسند. اما با خرید بلیط هواپیما کیش میتوانید این مسیر طولانی را تنها در ۲ ساعت سپری کنید و سفر راحتی داشته باشید. این موضوع را هم باید بدانید که برای سفر با خودروی شخصی به کیش، بخش مهمی از سفرتان را در راه خواهید بود. به همین دلیل باید برنامه سفر طولانی داشته باشید؛ تا از رانندگی بیش از حد خسته نشوید.

هزینه حمل خودرو به کیش

متاسفانه با اپیدمی شدن کرونا و محدودیت‌های اعمال شده در سفر به کیش، تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ هیچ خودرویی اجازه ورود به جزیره کیش را نداشت. البته شناورهای تندرو در بندر چارک و بندر لنگه، مسافران را تا کیش جا‌به‌جا می‌کردند؛ که ممکن است برای نوروز و اعمال محدودیت‌ها این برنامه نیز تغییر کند.
قیمت بلیط این شناورها بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است که مسافران تور کیش می‌توانند از بندرها و همچنین به صورت آنلاین بلیط‌ها را خریداری کنند.
در نهایت بسیار مهم است که پیش از آغاز سفر درباره این موضوع پرس‌وجو کرده و طی تماس با بندر مدنظر، از فعال و باز بودن مسیر مطمئن شوید.

هزینه کاپوتاژ خودرو به کیش

اگر سفر زمینی به کیش با خودرو شخصی را پیش گرفته‌اید؛ باید بدانید که برای بردن ماشین شخصی‌تان به جزیره آب و آفتاب نیاز به پرداخت ۴۷۹ هزار تومان دارید. در مسیر برگشت هم باید این مبلغ را پرداخت کنید. برای استفاده از لندینگ کرافت همراه با خودرو هم باید مبلغ ۴۰ هزار تومان بابت هر سرنشین بپردازید.
حمل ماشین به کیش با لندینگ کرافت

راهنمای سفر به کیش با ماشین شخصی از چارک

دقت داشته باشید که سفر دریایی تا کیش تنها از بندر چارک صورت می‌گیرد. اگر تصمیم داشتید خودروی شخصی تان را به کیش نبرید می‌توانید از پارکینگ ماشین چارک که درست مقابل بندرگاه قرار دارد استفاده کنید.
اگر بلیط شناور خود را آنلاین تهیه کرده‌اید؛ باید قبل از سوار شدن بر شناور، بلیط کاغذی را از یکی از باجه‌ها تهیه نمایید. سپس جهت سوار شدن به کشتی اقدام کنید.
اگر مجبور شدید ساعت‌ها در بندر چارک بمانید؛ می‌توانید یکی از سوئیت‌های امن منطقه را اجاره کنید و با خیال راحت به استراحت مشغول شوید. لازم به ذکر است ترجیحا از مکان‌های معتبر که در سطح شهر شماره تماس دارند اقدام به اجاره سوئیت نمایید.

ورود خودرو به کیش

جهت ورود خودرو به جزیره زیبای کیش، باید اصل و کپی کارت خودرو،‌ برگ معاینه فنی و گواهینامه رانندگی خود را به دفاتر گمرک مستقر در مبادی ورودی بنادر آفتاب، لنگه و چارک ارائه کنید. با ارائه این مدارک است که می‌توانید برگه مجوز گمرکی را دریافت کنید. رانندگان محترم باید در نگهداری و حفظ برگه مجوز گمرکی خروج خودرو یا همان برگ کاپوتاژ تا زمان پایان سفر کوشا باشند.
حمل خودرو از بندر لنگه به مقصد کیش در حال حاضر فقط در ایام نوروز انجام می‌شود. ممکن است با توجه به محدودیت‌های ابلاغ شده در رابطه با کرونا، سفر به کیش زمینی امکان پذیر نباشد. رانندگان به منظور حمل دریایی خودرو خود از مبادی ورودی به کیش و همین‌طور بالعکس، باید حداقل ۲ ساعت قبل از برنامه حرکت شناور به بندر مربوطه مراجعه کنند.
با توجه به محدودیت جایگاه سوخت در جزیره کیش بهتر است رانندگان در ایام نوروز قبل از استفاده از شناورها اقدام به سوخت‌گیری کنند. تا مجبور به ایستادن در صف‌های طویل بنزین نباشند؛ و با خیال راحت تردد کرده و از ماشین سواری در کیش لذت ببرند. خودروهای تولید داخل کشور فاقد نمایندگی مجاز در جزیره کیش هستند. به همین دلیل تامین قطعات یدکی و یا انجام تعمیرات مورد نیاز خودروهای مذکور به‌سادگی در کیش امکان‌پذیر نیست؛ و ممکن است شما را با محدودیت مواجه کند.
قوانین رانندگی در کیش به شدت توسط کیشوندان رعایت می‌شود؛ پس مسافران جزیره هم موظفند به این قوانین احترام بگذراند. حتما قبل از رانندگی در کیش، شرایط رانندگی در جزیره را مطالعه کنید. سپس با توجه به مقررات و حداکثر سرعت مجاز، در خیابان‌های کیش به تفریح و گردش مشغول شوید. با این کار هم سلامتی خودتان را تضمین می‌کنید، هم جریمه نمی‌شوید.

سفر زمینی به کیش با ماشین شخصی

مهم: مدت زمان تردد خودروهای مسافری تنها تا ۳ روز امکان‌پذیر است. البته با پرداخت عوارض، این مدت قابل تمدید خواهد بود.
برای خروج خودرو از کیش باید ۲ ساعت زودتر از زمان حرکت شناور در بندرگاه حاضر شوید. با همراه داشتن مدارک برای انجام دادن یک سری مراحل اداری، به درب شرقی یا همان درب پایانه بندرگاه مراجعه کنید. همچنین برای تسهیل و تسریع انجام کارها باید کارت شناسایی خود را ارائه کنید.
مبلغ عوارض در پشت اعلامیه ورود موقت خودرو مشخص شده است. در صورت جریمه شدن در رانندگی، باید جریمه را در بانک ملی جنب درب تجاری بندرگاه پرداخت کنید. در مرحله بعد می‌توانید با ارائه فیش پرداختی عوارض ورودی و همچنین ارائه فیش پرداختی جرایم احتمالی رانندگی، اعلامیه ورود موقت خودرو را ممهور کنید. سپس با در دست داشتن این برگه می‌توانید برای سوار شدن خودرو به کشتی اقدام کرده و سفر به کیش خود را به پایان برسانید.

برنامه‌ریزی برای داشتن سفر زمینی بهتر

سفر زمینی با خودروی شخصی و به شکل گروهی، دارای تفاوت‌های زیادی با سایر شکل‌های سفر است. به‌خصوص در مورد مقاصد معمولا دور مانند جزیره کیش، برای اینکه بتوانید از سفر خود حداکثر لذت را ببرید؛ باید به موارد مهمی فکر کرده و نکات زیادی را مدنظر داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم درباره این موضوع مهم صحبت کنیم.
در درجه اول باید برنامه‌ریزی حرکت و توقف دقیقی برای سفر خود داشته باشید. این روزها با وجود نقشه‌ها و مسیریاب‌های آنلاین، انجام این برنامه‌ریزی کار بسیار ساده‌تری شده است. بخش مهمی از برنامه‌ریزی شما شامل ساعات شروع حرکت، ساعات و مکان‌های توقف، میزان توقف در هر مکان، محل سرو غذا، جاذبه‌های گردشگری بین راه و… است. به عنوان مثال اگر شهر مهم و جذابی مانند اصفهان یا شیراز در مسیر شما قرار دارد؛ این شهر می‌تواند جای مناسبی برای توقف طولانی و حتی دو سه روزه برای بازدید از دیدنی‌های آن باشد. در حالی که شهرهای کوچک‌تر، جای خوبی برای توقف‌های کوتاه و چند ساعته شما خواهند بود.
بخش دیگری از برنامه‌ریزی سفر زمینی به کیش به وسایل و تجهیزات همراه باز‌می‌گردد. اینکه چمدان و صندوق خودروی شما باید با چه وسایلی پر شود؛ به موارد مختلفی بستگی دارد. در درجه اول باید ظرفیت فضای موجود را در نظر بگیرید. سپس وسایل خود را به سه دسته ضروری، مهم و غیرضروری تقسیم‌بندی کنید. طبیعتا وسایل شخصی، وسایل بهداشتی، داروها، لوازم مصرفی ضروری خودرو و… می‌تواند در دسته وسایل ضروری قرار بگیرد. در حالی که وسایل پخت و پز اگرچه ضروری نیست؛ اما برای گروه‌هایی که قصد کمپ کردن در طبیعت را دارند؛ بسیار مهم است. در ادامه طبیعتا وسایل بازی، سرگرمی، کتاب و… از موارد غیرضروری هستند.
نکته دیگر برای داشتن یک سفر زمینی امن و آسوده، اطمینان از سلامت خودروی شخصی است. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر خودروی شما دارای مشکلات حل نشده است؛ پیش از سفر به آن رسیدگی کنید. حتی اگر احساس می‌کنید که خودروی شما مشکلی ندارد؛ بهتر است دو یا سه روز قبل از سفر آن را به یک سرویس‌کار حرفه‌ای نشان داده تا موارد گوناگونی مانند وضعیت روغن‌ها، فیلترها، چرخ‌ها و… بررسی شود. به هر حال هیچ چیز مانند یک ماشین سالم، رفیق و همراه شما در سفر زمینی نخواهد بود. در نهایت نیز فراموش نکنید که به همراه داشتن چند آچار و پیچ گوشتی و… اصلی و همچنین لوازم مصرفی و تعویضی مثل تسمه تایم، لنت ترمز، روغن‌ها، فیلترها و… می‌تواند در شرایط خاص به کمک شما بیاید.
مسئله بعدی نیز به خودرو و رانندگی مرتبط است. از آنجا که مسیر سفر زمینی به کیش از اغلب نقاط ایران طولانی است؛ توصیه می‌کنیم در گروه همراه خود، به ازای هر خودرو، دو راننده باتجربه و سرحال داشته باشید. این امکان کمک می‌کند تا خستگی ناشی از رانندگی طولانی‌مدت، شما را اذیت نکرده و همچنین از حوادث ناگوار احتمالی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده جلوگیری کنید.
به همراه داشتن مدارک شخصی و سایر مدارک نکته دیگر برای پای گذاشتن به این سفر زمینی است. مدارک شناسایی، مدارکی دال بر محرمیت و ازدواج، مدارک خودرو، گواهینامه رانندگی، کارت‌های بانکی، بیمه سلامت شخصی و… از جمله این موارد هستند.
در نهایت اگر کودک یا سالمندی در این سفر همراه شماست؛ به این مسئله توجه کنید که وضعیت جسمی این افراد و نیازهای آنها با شما متفاوت است. بنابراین سعی کنید برنامه سفر را به شکلی تنظیم کنید؛ که هیچ‌یک از همراهان دچار خستگی و دل‌زدگی نشوند. از سویی به دلیل حضور سالمندان و کودکان و حتی سایر همسفران، به همراه داشتن داروهای تجویزی و احتمالی هر فرد، داروهای بدون نسخه مانند مسکن‌ها و… و در نهایت وسایل کمک‌های اولیه، از جمله ضروری‌ترین وسایلی است که باید همراه خود داشته باشید.
امیدواریم با خواندن این راهنمای طولانی، بتوانید سفری جذاب و دل‌نشین را برای خود و همراهان‌تان تدارک ببینید. فراموش نکنید که هدف از سفر، لذت بردن از لحظات زندگی، کسب تجربه و دیدن نادیده‌هاست؛ بنابراین آن را به یک مسابقه رانندگی تبدیل نکنید؛ و بکوشید که از لحظه لحظه سفر خود بهره ببرید.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها