غذاهای سنتی کیش

غذاهای سنتی کیش

4.7/5 - (3 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

غذاهای محلی و اصیل هر خطه از کشورمان بر اساس فرهنگ و شرایط جغرافیایی آن منطقه تعریف شده است. برای مثل در شهرهای ساحلی طبخ غذاهای دریایی عضوی جدا نشدنی از پای سفره هایشان است. یا اگر در منطقه‌ای سبزی خاصی رشد می‌کند، آن گیاه از پرمصرف‌ترین چاشنی غذاها می‌شود. مردمان محلی هر شهری قدر نعمت‌های شهر خود را می‌دانستند و بیشترین استفاده را از آن می‌کردند. غذاهای سنتی کیش هم از این امر مستثنی نیست. غذاهای دریایی مانند ماهی همیشه بر سر سفره‌هایشان بوده و هست. کشف این موضوع هم یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی کیش است.

آشنایی با غذاهای سنتی و ذائقه مردم جزیره کیش

از نظر افراد خوش خوراک، غذا خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات دنیاست. حس چشایی قدرتی است که خداوند به ما عطا کرده، برای بهره بردن از غذاهای لذیذ باید این حس را به کار گیریم. حتما با خودتان فکر کرده‌اید چگونه یک جزیره با معماری و فضای مدرن می‌تواند غذاهای سنتی داشته باشد. اگر کمی با تاریخچه کیش آشنا باشید دیگر این فکر را نمی‌کنید. درست است که امروزه تکنولوژی در هر سمتی که بروید موج می‌زند اما همچنان اصالت برخی از مسائل در جزیره کیش حفظ شده است. یکی از این اصل‌ها غذاهای محلی آنان است. در ادامه این مقاله شما را با چند غذای معروف در این جزیره آشنا می‌کنیم.

غذاهای سنتی کیش
غذاهای سنتی کیش

معرفی غذاهای سنتی کیش

همان‌طور که گفتیم ماهی در غذاهای سنتی کیش پایه ثابت است. اما به غیر از گوشت سفید ماهی اکثر غذاهای محلی کیش پر ادویه و آن هم از نوع تند است. حتما نام قلیه ماهی را شنیده‌اید. این غذا در قسمت خطه جنوبی کشور طبخ می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. اگر هوس ماهی به همراه سبزی‌های خوش عطر و تفت داده شده کردید این غذا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مجبوس لحم، یک غذای مجلسی که بومیان همچنان آن را در مهمانی‌های خود سرو می‌کنند.
این غذا ریشه عربی هم دارد. مواد اولیه مجبوس لحم از برنج، گوشت سفید، نخود، کشمش و ادویه‌های مخصوص عربی تشکیل شده است. حیف است این غذای مقوی و خوش‌طعم را امتحان نکنید. اگر غذاهای شیرین باب میلتان است، پیشنهاد می‌کنم غذای محمر یا برنج شکری را سفارش دهید. در واقع محمر به معنی برنجی است که شیرین شده. این غذا بدون ماهی چیزی کم دارد. یک ماهی سرخ شده با ادویه تکمیل کننده طعم این غذاست.

هریسه نوعی غذای محلی کیش
هریسه نوعی غذای محلی کیش

هریسه نوعی حلیم است. اما پر و پیمان‌تر! مواد تشکیل دهنده هریسه علاوه بر گندم و گوشت، آب، آرد و شکر، دو طعم دهنده ناب با طبع گرم نیز دارد. وجود هل و دارچین در این غذا، طعمی بی‌نظیر ایجاد کرده که علاوه بر عطر، مزه‌ای آشنا برای ذائقه ما ایرانی‌ها هم دارد. یکی از غذاهای سنتی کیش، مضروبه است. نگاه به اسم سخت آن نکنید. این غذا یک شیوه از طبخ ماهی است. اما سالم و خوشمزه! همه ما فکر می‌کنیم باید ماهی را در روغن و با ادویه‌های زیاد و آرد مخصوص سرخ کنیم تا خوشمزگی آن کامل شود. اما این شیوه طعم جدیدی برای شما دارد. پختن ماهی به همراه سیر و سبزی مخصوص راز این غذاست.

اگر طرفدار غذاهای سبزیجاتی هستید غذای مرگوگ یا مرقوق را سفارش دهید. بیشتر حجم این غذا از سبزیجاتی مانند بادمجان، پیاز، سیر، سیب زمینی و فلفل است. در کنار این سبزیجات چند تکه گوشت با استخوان نیز طبخ می‌شود. این غذا به همراه نان با آرد سنگک سرو می‌شود. یک غذای ساد نیز در این جزیره به دست بومیان طبخ می‌شود به اسم سمک شوی. ماهی سرخ شده یا کباب شده‌ای است که با ادویه‌های عربی طعم‌دار شده است.

خانه بومیان کیش
خانه بومیان کیش

برای خوردن غذاهای سنتی کیش کجا برویم؟

شاید با خود فکر کنید که دستور غذایی هر کدام از این غذاهای سنتی کیش را پیدا کنید و در منزل خود طبخ کنید؟ اما هر غذای سنتی در شرایط و شهر خودش مزه دیگری دارد. قاعدتا برای خودن این غذاها به رستوران‌های مدرن و بین المللی نمی‌توانید بروید. تمامی این غذاها حتی در رستوران‌های سنتی امروزی هم طبخ نمی‌شود. ممکن است یک رستوران سنتی مایل به طبخ چند نوع از این غذاها باشد.

راه دیگری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. خانه بومیان کیش ! این خانه قدیمی یکی از جاذبه های گردشگری کیش است، رستوران نیست اما می‌تواند سفارش غذایی شما را بگیرد و برای روز بعد طبخ کند. در واقع شما باید یک روز قبل به مسئولان این خانه سفارش خود را اعلام کنید. اما یادتان باشد برای هر نفر مبلغی حدود ۷۰ هزار تومان دریافت می‌شود. این مبلغ به ازای یک پرس غذای محلی کیش و به سفارش و انتخاب شما، یک میان وعده و اجازه ورود به خانه و بازدید از آن است. شما علاوه بر این گزینه‌ها می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم بومیان کیش بیشتر آشنا شوید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها