سفر زمینی از شیراز به کیش

سفر زمینی از شیراز به کیش

3.4/5 - (148 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

شما در شیراز هستید و ما می‌خواهیم در این مطلب درباره سفر زمینی از شیراز به کیش برای شما بگوییم. درست است که می‌گویند خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش، اما برای هرکس سفر یک ضرورت است؛ و همه علاقه دارند تا چند صباحی از زندگی را از شهر محل سکونت خود دور شده و به سفر برود. به قول حضرت سعدی: «تا پخته شود خامی». ما هم در مملکتی به سر می‌بریم که به هر سوی آن بنگرید زیبایی و جمال است؛ و گشت‌وگذار در آن مایه مباهات.
شیراز یکی از پرجمعیت‌ترین مراکز استان در صفحات جنوبی کشور است؛ و هر ساله شیرازی‌های بسیاری راه سفر زمینی از شیراز به کیش را در پیش می‌گیرند. از این رو اگر شما هم خوش‌نشین شهر شیراز هستید؛ اسباب سفر را بردارید و تا رسیدن به آب‌های نیلگون خلیج فارس همگام با جاده شوید.
البته رزرو تور کیش از شیراز نیز انتخاب دیگری برای آسوده‌تر رسیدن به مقصد این سفر است. اما اگر بار سفر زمینی از شیراز به کیش را بسته‌اید؛ ما در کیش بوک همه چیز را درباره راه‌های رسیدن به این نگین درخشان خلیج فارس برای شما توضیح می‌دهیم. با خواندن این نوشته دیگر ابهامی باقی نمی‌ماند تا بهانه‌‌ای برای سفر نکردن به کیش شود.
پرسش و پاسخ:
۱در این نوشته چه مواردی را می‌خوانیم؟
در این نوشته ابتدا درباره برنامه‌ریزی این سفر نکاتی را یادآوری کرده‌ایم. همچنین مسیرهای دسترسی به مقصد را بررسی کرده و نزدیک‌ترین و بهترین مسیرها را برای شما شرح داده‌ایم.نزدیک‌ترین مسیر سفر زمینی به کیش از شیراز کدام است؟
۲بهترین مسیر سفر زمینی از شیراز به کیش کدام است؟
نزدیک‌ترین مسیر طی مسافرتی ۵۲۰ کیلومتری شما را از فسا، نفیهان، کوار و فیروزآباد گذرانده و به بندر چارک می‌رساند؛ و از آنجا نیز با کشتی ماشین‌بر به سمت کیش خواهید رفت.
۳بهترین مسیر سفر زمینی از شیراز به کیش کدام است؟
بهترین مسیر برای علاقمندان سفرهای زمینی، جاده‌ای است که طی هشت ساعت و با عبور از جهرم و لار، شما را به بندر لنگه رسانده و سپس در یک سفر دو ساعت و نیمه با کشتی ماشین‌بر به کیش خواهد برد.

برنامه ریزی برای سفر زمینی از شیراز به کیش

اول از همه باید به وسایل سفر بپردازیم. سپس مسیر پیش رو را مرور کرده و بهترین راه‌های سفر زمینی از شیراز به کیش را با هم بررسی می‌کنیم. همه می‌دانیم که قبل از هر سفری، یک برنامه‌ریزی خوب لازم است. بنابراین در ادامه این بخش درباره این موضوع صحبت می‌کنیم. همچنین خالی از لطف نیست که قبل از برنامه‌ریزی برای این سفر و برای کسب اطلاعات بیشتر، به مطلب راهنمای سفر به کیش از شیراز مراجعه کنید.

زمان‌بندی سفر زمینی به کیش

در این سفر زمینی یکی از مهم‌ترین موارد، محاسبه زمان است. شما باید به موقع به اسکله‌هایی برسید که کشتی‌های ماشین‌بر قرار است ماشین شما را به جزیره کیش برسانند. اگر این زمان‌بندی غلط از آب درآید؛ مجبور می‌شوید چند ساعتی را به انتظار سرویس بعدی کشتی ماشین‌بر بایستید. البته این انتظار در کنار خلیج فارس زیبا چندان هم بد نمی‌گذرد؛ زیرا در کنار دریا هستید و اندکی گشت‌وگذار می‌تواند خستگی رانندگی طولانی را از تن شما به در کند. اما هیچ خستگی در کردنی در یک سفر زمینی مانند چند ساعت خواب راحت در هتل نیست. پس من به عنوان اولین انتخاب به موقع رسیدن به بندر را به شما توصیه می‌کنم.
همچنین بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند با ماشین شخصی به سفر بروند؛ تا در مقصد سفر دغدغه استفاده از تاکسی و وسایل نقلیه عمومی را نداشته باشند. البته به عنوان یک راه حل جایگزین بهتر است بدانید که با اجاره ماشین در کیش به راحتی می‌توانید به گشت‌وگذار در جزیره بپردازید.
زمان‌بندی بهتر برای این سفر کار پیچیده‌ای نیست. تنها کافی است موارد زیر را مرور کرده، انجام داده و یا برای آنها تصمیم‌گیری کنید:

  1. در درجه اول و در روزهای پیش از آغاز سفر، وسیله نقلیه خود را از نظر سلامتی بررسی کنید. انجام سرویس‌های دوره‌ای و همچنین پر کردن باک بنزین در روز قبل از سفر، خیال شما را بابت داشتن روزی بدون تاخیر و دردسرهای اضافه آسوده خواهد کرد. همچنین اگر به هر دلیلی بخشی از این کار را برای روز سفر گذاشته‌اید؛ در زمان‌بندی خود آن را لحاظ کنید.
  2.  در درجه دوم با هم‌سفران خود هماهنگ کنید. به‌خصوص اگر قرار است در نقطه‌ای دیگر به هم بپیوندید؛ قول و قرار خود را پیش از سفر مشخص کرده و ساعات دقیقی برای آن تعیین نمایید.
  3. توصیه سوم اینکه مسیر را توسط نرم‌افزارهای نقشه‌خوان بررسی کرده و طول احتمالی سفر را تخمین بزنید. ما در ادامه درباره مسیرهای مختلف توضیحات کافی را ارائه داده‌ایم. این توضیحات به شما کمک می‌کند تا پیش از سفر درباره مکان‌های توقف موقت خود بهتر تصمیم بگیرید. در نهایت باید بتوانید تخمین دقیقی از بهترین زمان حرکت داشته باشید؛ تا به موقع و بدون دردسر به بندرگاه مدنظر رسیده و سوار کشتی شوید.
  4.  در نهایت شب قبل از سفر با شماره گویای راهنمای راه‌های کشور تماس گرفته و یا از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن آن، باز بودن راه و وضعیت ترافیک مسیر مورد نظر خود را بررسی کنید. شماره این مرکز ۱۴۱ است.

وسایل لازم برای سفر به کیش

دومین قدم برنامه‌ریزی برای تور کیش از شیراز، توجه به وسایل ضروری و مورد نیاز است. افراد با تجربه در سفر زمینی، به‌خوبی می‌دانند که وجود برخی وسایل در طول سفر چقدر کمک‌کننده و مفید است؛ و نبودشان ممکن است سفر را برای شما سخت کند. بنابراین کار دوم شما برای برنامه‌ریزی مسافرت زمینی به کیش، تعیین و جمع‌آوری وسایل ضروری این سفر است.

در ادامه مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب و جمع‌آوری وسایل سفر باید در نظر بگیرید را با هم مرور می‌کنیم:

  1.  ظرفیت فضای بار خود را در نظر بگیرید. در واقع شما باید بر اساس ظرفیت موجود وسایل سفر را انتخاب کنید؛ تا در روز حرکت دچار مشکل جا دادن وسایل در قسمت بار خودرو نشوید. یک راه حل خوب این است که وسایل خود را شب قبل از سفر در ماشین جاسازی کنید؛ تا از جای گرفتن منظم و مرتب همه آنها مطمئن شوید.
  2.  به وسایل ضروری اولویت دهید. جعبه کمک‌های اولیه، داروهای مصرفی و داروهای متداول مانند مسکن‌ها در قدم اول هستند. در ادامه بهتر است حداقل دو ظرف چهار لیتری آب نیز با خود به همراه داشته باشید. یک کلمن متوسط نیز برای مصرف آب شرب یک خانواده چهار نفره در طول این سفر ۶ تا ۸ ساعته، کفایت می‌کند. زیرانداز، ظروف غذای ساده (در صورتی که در طول مسیر می‌خواهید صبحانه یا نهار را خودتان تهیه کرده و میل کنید.)، مایع شستشوی ظروف و دست و موارد مشابه را فراموش نکنید. در نهایت برای این سفر احتمالا نیازی به چادر مسافرتی و وسایل خواب نخواهید داشت. با این وجود اگر می‌خواهید در طول سفر، در طبیعت کمپ کنید؛ بهتر است این موارد را نیز در اولویت وسایل ضروری خود قرار دهید.
  3.  وسایل شخصی را مشخص کنید. در ادامه می‌توانید با توجه به فضای باقی‌مانده، لباس‌ها و وسایل شخصی را مشخص کنید. فراموش نکنید که مهم‌ترین تفریحات کیش با آب و ساحل سروکار دارند؛ بنابراین مایو و وسایل شنای خود را در اولویت قرار دهید. علاوه بر این لباس زیر و لباس استراحت را نیز با توجه به تعداد روزهای حضور در جزیره مشخص کنید.
  4.  در نهایت اگر هنوز فضای کافی دارید؛ بردن چند وسیله بازی مناسب با فضای سفر و علاقه هم‌سفران‌تان را توصیه می‌کنم. توپ والیبال، راکت بدمینتون و بازی‌های فکری مانند شطرنج و… می‌تواند در بین انتخاب‌های متداول شما باشد.
بندر خمیر
بندر خمیر

شرح کامل مسیرهای سفر زمینی از شیراز به کیش

بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید؛ تعداد توقف‌هایی که در مسیر دارید؛ سرعت حرکت شما و…، این سفر شش یا هشت ساعت به طول می‌انجامد. به عبارت دقیق‌تر اگر از کوتاه‌ترین جاده به سمت بندر چارک برانید سفر زمینی از شیراز به کیش ۶ ساعت و ۳۴ دقیقه طول می‌کشد. البته از بندر چارک تا کیش یک ساعت راه است؛ که باید با کشتی ماشین‌بر طی مسیر کنید. در نتیجه جمعا حدود ۸ ساعت مسیر پیش روی شما خواهد بود. اسکله دومی که می‌توانید از آن به کیش بروید اسکله آفتاب است؛ که تنها ۱۸ دقیقه با کیش فاصله دارد. البته باید رسیدن به این اسکله باید فاصله یک ساعته از چارک تا اسکله آفتاب را ماشین برانید؛ و باز هم سفر شما را نزدیک به ۸ ساعت زمان می‌برد.
اگر از ما می‌شنوید به چارک که رسیدید، اندکی منتظر بمانید؛ تا کشتی ماشین‌بر بیاید و ۶۰ دقیقه زیبا را روی دریا بگذرانید. البته این ۶۰ دقیقه زمانی است که دریا آرام باشد؛ وگرنه باید زمان بیشتری را روی موج‌های خروشان سفر کنید.

کوتاه‌ترین مسیر سفر زمینی از شیراز تا کیش

کوتاه‌ترین مسیر بین شیراز و کیش یا بهتر بگویم بندر چارک، ۵۲۰ کیلومتر است. مانند تمام مسیر‌هایی که از شیراز به کیش رهسپار می‌شوند؛ کار شما با حرکت از شیراز به سمت فسا شروع می‌شود. پل فسا را که گذراندید تمام خروجی‌ها را به سمت راست بروید تا به «تفیهان» برسید؛ و از کمربندی آن باز به سمت جنوب بروید.
شهرهای پیش روی شما کوار و فیروزآباد است؛ که پیشنهاد می‌کنیم همه را به سرعت بگذرانید. این مسیر از دوراهی گمبیت و کمی سخت هم می‌شود؛ زیرا ماشین‌های سنگینی که از عسلویه عازم دیگر نقاط ایران هستند؛ از این دوراهی وارد جاده شده و عملا جاده فیروزآباد تا چارک را به جاده‌ای صنعتی تبدیل می‌کنند. بنابراین بهتر است هنگام رانندگی در این مسیر احتیاط بیشتری را در دستور کار قرار دهید.
همان‌طور که متوجه شدید این مسیر کمی خسته‌کننده و سخت است. بنابراین اگر نیت شما از سفر حرکت با صبر و حوصله و بهره بردن از زیبایی‌های مسیر و طبیعت است؛ پیشنهاد می‌کنیم مسیرهای بعدی معرفی شده را بررسی کنید.

مسیر طولانی‌تر سفر زمینی از شیراز به کیش

مسیر دومی که می‌خواهیم به شما پیشنهاد کنیم، طولانی اما بسیار زیباست. این مسیر تا بندر لنگه، در صورت نبودن هیچ مشکل و توقفی و با سرعت استاندارد، ۸ ساعت و بیست دقیقه طول می‌کشد. در طول این مسیر از جهرم و لار عبور خواهید کرد؛ و در بندر لنگه سوار کشتی خواهید شد. مسیر دریایی پیش روی شما نیز طولانی‌تر است. در نتیجه در شرایط متداول، حدود ۱۵۰ دقیقه زیبا را روی آب می‌گذرانید و از دریانوردی لذت می‌برید.
نکته جذاب این مسیر این است که در سر راه خود چند منطقه حفاظت شده طبیعی و دیدنی‌های دیگر تاریخی و گردشگری وجود دارد. از سویی اگر این مسیر را برای سفر زمینی از شیراز به کیش انتخاب کنید؛ بندر خمیر را سر راه خود خواهید دید. بنابراین اگر برای یک سفر کاملا تجاری هم به کیش می‌روید؛ حیف است که در بندر خمیر از ماشین پیاده نشده و ساعتی را به قدم زدن در این بندر زیبای سنتی نگذرانید.
البته اگر فرصت بیشتری برای سفر خود در نظر گرفته‌اید؛ بازدید از تالاب زیبای بندر خمیر را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید. تالاب بین‌المللی خورخوران یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است؛ و به واسطه آن بندر خمیر را اولین شهر ملی تالابی ایران نامیده‌اند. همچنین در نزدیکی این تالاب، بازدید از جنگل‌های حرا را از دست ندهید. این جنگل‌ها با داشتن جزایر متعددی از جمله جزیره وارمی و مردو مشهور شده‌اند. در نهایت حوض‌های آب گرم معدنی، قلعه تاریخی خمیر، دیوار سدار و درخت کهنسال حرا از دیگر دیدنی‌های ارزشمند این منطقه طبیعی و بکر است؛ که می‌تواند سفر زمینی شما از شیراز به کیش را به مدت حداقل یک روز طولانی‌تر کند.

لارستان
لارستان

این راه زیبا و البته طولانی، در مسیر خود منطقه پارک طبیعی و حفاظت شده لارستان را هم دارد؛ که بهترین جا برای خوردن ناهار در دل طبیعت و در طول مسافرت است. این دشت که در آن انواع قوچ‌های وحشی دیده می‌شوند؛ در بهار همچون نگینی سبز و زیبا بر پیکر استان فارس می‌درخشد.
همچنین اگر فرصت بیشتری دارید؛ می‌توانید از شهر توریستی و زیبای لار و دیدنی‌های بی‌شمار آن نیز بازدید کنید. قلعه اژدها پیکر، بقعه پیر سرخ لار، پل شاه عباسی لار، آرامگاه مادر نادرشاه، کاروان‌سرای بزرگ بریز، بازار قیصریه، امام‌زاده میرعلی ابن حسین، باغ نشاط و آب انبار سید جعفری از جمله مکان‌های دیدنی و جذاب این منطقه محسوب می‌شوند.

یک نکته مهم درباره مسیر لار به بندر لنگه این است که جاده لار به بندرعباس را باید تا دوراهی و پلیس راه کهورسان ادامه دهید؛ و بعد به سمت جاده بندر لنگه و قشم بروید. این تغییر مسیر مهمی در رسیدن به بندر لنگه است.
اگر می‌خواهید در بندر لنگه نیز توقفی طولانی‌تر داشته باشید؛ پیشنهاد می‌کنم از مکان‌های دیدنی آن غافل نشوید. مسجد ملک ابن عباس، آبشار بدو، خانه تاریخی یا عمارت فکری و سایه خوش، از جمله این مکان‌ها هستند. به‌خصوص دیدن طبیعت متفاوت و جالب سایه خوش را به شما توصیه می‌کنم. در این منطقه صحرا و دریا به هم پیوسته‌اند؛ و تصاویر بدیع و جذابی را ایجاد کرده‌اند. همچنین کلوت‌ها، صخره‌ها و نخلستان‌های این منطقه در هرچه خاص‌تر و زیباتر شدن فضای آن نقشی مهم دارند.

مسیر زمینی شیراز به کیش
مسیر زمینی شیراز به کیش

البته این مسیر تا لار، با مسیر قبلی یکسان است. اما به‌جای آن که وارد جاده لار بندرعباس شوید؛ باید به سمت بستک برانید. این مسیر از مسیر قبلی کوتاه‌تر است؛ و البته جاذبه های گردشگری دشت لار و بندر خمیر را هم ندارد. در این مسیر اندکی سریع‌تر می‌رسید؛ اما به یاد داشته باشید که سریع‌ترین جاده نیست. همچنین رانندگی در این جاده نسبتا راحت‌تر از جاده فیروزآباد است.

امیدوارم فارغ از هر مسیری که برای سفر زمینی از شیراز به کیش انتخاب کرده‌اید؛ سفرتان بی‌خطر و پر لذت باشد. همچنین اگر می‌خواهید درباره سفر به کیش اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ پیشنهاد می‌کنم نوشته راهنمای سفر به کیش را نیز بخوانید.

7 پاسخ

  1. جهت راهنمایی دوستانی که با مسیر سوم یعنی از بستک به چارک آشنا نیستند عرض کنم که این مسیر یک جاده کوهستانی خیلی خطرناک است. یک جاده باریک پر پیچ و خم، خیلی ناهموار و بدون علایم. من این جاده را شب رفتم و از ابتدای کوهستان تا انتها به جز من ماشین دیگه ای در جاده نبود. فقط دعا می کردم و خدا خدا می کردم که ماشین ایرادی پیدا نکنه یا مشکلی پیش نیاد. در بخش هایی از مسیر گوشی آنتن نمیداد و اینترنت هم نداشتم.

  2. اگر مسؤلین همت کنند میتوان مسیر شیراز کیش را به ۴ساعت تقلیل داد و آن مسیر شیراز فسا زاهدشهر جهرم خنج چارک بندر آفتاب کیش می باشد که بسیار مطمئن و جذاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها