جزیره هندورابی

جزیره هندورابی در کیش

3.2/5 - (5 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

شاید با شنیدن نام جزیره هندورابی سریع به یاد کشور هند افتاده و این جزیره رویایی را مربوط به این کشور بدانید؛ اما باید بدانید که هندورابی یکی از جزیره‌های بکر و دست نخورده ایران است و تنها در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش قرار دارد.

پرسش و پاسخ:
۱جزیره هندورابی کجا قرار دارد؟ جزیره هندورابی در خلیج فارس بین جزیره کیش و لاوان قرار دارد.
۲بهترین زمان برای سفر به هندورابی کدام فصل است؟ از پاییز تا ابتدای بهار فرصت مناسبی برای سفر به این جزیره است.
۳مکان‌های دیدنی هندورابی کدام است؟ در جزیره شما می‌توانید از تخم گذاری لاک پشت‌ها، ساحل زیبا، مسجد و قبرستان تاریخی، روستای الصوره، هندورابی و الدورات دیدن کنید.
۴آیا در جزیره تفریحات متنوع آبی هم وجود دارد؟ بله شما می‌توانید در نقاط دیدنی به عکاسی پرداخته اما مهم‌تر از همه قایق سواری، غواصی و جت اسکی هم از دیگر تفریحات لب دریا هستند.

جزیره هندورابی، جزیره ای بکر در نزدیکی کیش

اکوتوریست‌های ایرانی برای گشت و گذار در طبیعت معمولا سفر به قشم، سفر به کیش و یا سفر به هرمز را انتخاب می‌کنند، در صورتی که باید بدانید که هندورابی یکی از زیباترین و آرام ترین جزیره‌های جنوب ایران است و به دلیل بکر بودن همچنان تصاویر طبیعی و منحصر به فرد خودش را حفظ کرده و به نحو احسنت از زیبایی‌هایش مراقبت کرده است. جزیره هندورابی در جنوب ایران و در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد و به دلیل آرام و بکر بودن چند سالی می‌شود که سر زبان‌ها افتاده و گردشگران را جذب می کند.

این جزیره از سواحل رویایی جهت شنا برخوردار است و لذت آبتنی را در مسافران چندین برابر افزایش می‌دهد. کیش بوک سعی بر این دارد که جزیره کیش و اطراف این جزیره را به خوبی معرفی کند تا گردشگران و مسافران تور کیش بتوانند برای داشتن یک سفر هیجان انگیز، از جزیره هندورابی هم دیدن کنند و خاطرات خوشی برای خود و همراهانشان فراهم سازند. پس اگر دوست دارید با جزیره هندورابی به خوبی آشنا شوید، این مطلب از مجله کیش بوک را تا انتها مطالعه کرده و یک مقصد تازه به لیست برنامه های سفر خو.د اضافه کنید.

جزیره هندورابی

چگونه به جزیره هندورابی برویم؟ آدرس جزیره هندورابی 

برای دسترسی به این جزیره باید توسط اتوبوس‌های دریایی کیش یا از طریق بندر چیروئیه سوار بر قایق شوید و خودتان را به هندورابی برسانید. با قدم گذاشتن در هندورابی متوجه می‌شوید که این جزیره صاف و مسطح است و هیچگونه ارتفاعاتی ندارید.

به نوعی که بلندترین نقطه در جزیره هندورابی تنها به ۴۵ متر می‌رسد و بیشتر از این ارتفاعی به چشم نمی‌خورد. جزیره‌ای زیبا و دیدنی که با یک نگاه به نوعی مخروبه به نظر می‌رسد اما حدود ۲۰۰ نفر ساکن دارد که در خانه‌های قدیمی ساز گچی با نمای سفید رنگ زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است که خانه‌ها هم از جاذبه‌های فرهنگی و دیدنی هندورابی به حساب آمده و گردشگران و مسافران کیش را جذب می‌کنند.

اقامت در جزیره هندورابی 

اقامت در جزیره‌های کوچکی مانند هندورابی و هرمز مانند اقامت در کیش و قشم نیست. شما با هتل‌های مجلل و لوکس و ۵ ستاره روبرو نیستید. بیشترین محل اقامتی که در اختیار شما قرار دارد یا خانه ساکنین محلی یا هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی است. در جزیره هندورابی در سال ۹۴ هتلی به نام باران تاسیس شد. البته فعلا به دلیل برخی تعمیرات امکان اقامت در آن وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌شود تا در جزیره‌های مجاور سکونت کرده و برای بازدید از جزیره به هندورابی بروید.

مکان های دیدنی جزیره هندورابی

یکی از مهم ترین دلایل بکر و آرام بودن این جزیره زیبا در جنوب ایران، نبود سیل عظیم گردشگران و صنعت پر طمطراق گردشگری مانند هتل، مراکز خرید و … است که باعث شده همچنان هندورابی آرام و رویایی در خلیج فارس بخوابد و آرامش مطلق را پیشکش میهمانانش کند.

هندورابی جذابیت های خاص خودش را دارد و همین‌ها کافیست که صنعت گردشگری را دخیل نکند. برای مثال روستاهای قدیمی جزیره هندورابی یکی از مهم ترین عوامل جذب گردشگر و طبیعت گرد واقعی هستند و آنها را جذب می‌کنند. روستاهایی با خانه‌های سنتی که جنسی از سنگ دارند و با مرجان‌ها و گچ ساخته شده‌اند. روستاهایی چون هندورابی، الدورات و الصراه که ساکنان آنها با زبان عربی صحبت می‌کنند و با رویی گشاده به میزبانی از شما می‌پردازند.  

جزیره هندورابی با اینکه مساحت بسیار بزرگی ندارد اما مملو از مکان‌های دیدنی بوده که حتما باید در برنامه سفر خود قرار دهید. جمعیت این جزیره بسیار کم بوده اما طبیعت شگفت انگیزی دارد. در ادامه با مهم‌ترین دیدنی‌های جزیره هندورابی آشنا می‌شویم. 

روستای هندورابی

روستای هندورابی در داخل جزیره قرار داشته و یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران است. نکته بسیار جالب توجه در مورد این روستا، عرب زبان بودن ساکنان آن است. بنابراین اگر قصد بازدید از روستا را دارید، حتما با یک تور لیدری که عربی بلد باشد، سفر کنید. خانه‌ها در این روستای زیبا با استفاده از گچ، مرجان و سنگ ساخته شده است بنابراین ظاهر بسیار زیبا و خاصی دارد. حتما یادتان باشد که در سفر به هندورابی لباس‌های رنگارنگ و دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید.

قبرستان هندرورابی

قبرستان هندورابی هم از دیدنی‌های جزیره به حساب می‌آید و علاقه مندان به تاریخ و عکاسی را جذب می‌کند. قبرستان در کنار روستاهای الدورات و الصراه قرار دارد که در آن نه تنها ایرانیان، بلکه پرتغالی ها هم به خاک سپرده شده اند. همانگونه که می دانید در گذشته پرتغالی ها در جنوب ایران پایگاه داشته و تعدادی از آنها در همین جزیره در مکانی که هم‌اکنون به نام دره پرتغالی ها معروف است؛ سکونت داشته اند.

به همین دلیل تعدادی از قبور متعلق به پرتغالیان آن دوران است؛ جالب است بدانید که در روستاهای هندورابی ویرانه‌هایی از گذشته و ناریخ سکونت پرتغالی‌ها قابل مشاهده است و به خوبی لمس می‌شود. در قبرستان هندورابی که از جاذبه‌های دیدنی جزیره به حساب می‌آید قبرها با سنگ‌هایی که نشان دهنده جنسیت دفن شده باشد مشخص شده اند و هیچ نام و نشان ثبت شده‌ای هم ندارند. بر روی قبر مردان تنها یک سنگ و بر روی قبر زنان دو سنگ گذاشته شده است. همین موارد قبرستان تاریخی هندورابی را از سایر قبرستان های تاریخی ایران متمایز کرده است.

 

قبرستان هندورابی

مسجد هندورابی

علاوه بر قبرستان هندورابی، مسجد کوچک و زیبای هندورابی هم یک مکان دیدنی جالب توجه است. بافت مسجد سنتی بوده و از خاک و سیمان ساخته شده است. همچنین یک مناره داشته که در مقایسه با مساجد دیگر با دو مناره، موضوع جالبی است.

ساحل این جزیره زیبا

سواحل بکر و تمیز هندورابی را هم فراموش نکنید چرا که همین سواحل از مهم ترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی جزیره هستند و دلیل اصلی جذب گردشگر به حساب می‌آیند. سواحل آرام و دست نخورده جزیره هندورابی، حسابی انتظار گردشگران را می‌کشند؛ گردشگرانی که برای فرار از شلوغی و تنش ها و داشتن آرامش مطلق، جذب این زیبایی ایران می‌شوند و برای ریلکسی، هندورابی را انتخاب می‌کنند. ساحل هندورابی مناسب انواع و اقسام بازی‌ها و تفریحات آبی هستند. آب هایی سبز رنگ و مرجانی خلیج فارس با صخره هایی عجیب و غریب که توسط امواج دریا تراشیده شده اند چشم انداز فوق العاده‌ای را پیش روی شما قرار داده و تفریح در سواخل را لذت بخش می‌سازند. صخره ها و غارهای کوچک و بزرگ هندورابی هم برای عکاسی بی نظیرند و محیط را برای علاقه مندان وهمی و پر از هیجان می سازند.

غارهای کنار دریا

به دلیل بافت زمین در ناحیه جزیره هندورابی و مجاورت آن با آب دریا، غارهای زیبایی را مشاهده می‌کنید. این صخره‌ها و غارها فضای شگفت انگیزی را ایجاد کرده اند. برخی از آن‌ها امکان بازدید را دارند اما برخی دیگر به قدری باریک هستند که انسان به راحتی از آن‌ها عبور نمی‌کند.

تخم گذاری لاک پشت ها

یکی دیگر از نقاط گردشگری جزیره، لاک پشت‌های ساحل هستند. این لاک پشت‌ها در ساحل هندورابی در فاصله اسفند تا خرداد ماه تخم گذاری می‌کنند. در نتیجه اگر قصد بازدید از آن‌ها را دارید حتما آرامش فضا را رعایت کنید. اگر لاک پشت‌ها احساس خطر کنند، به هیچ عنوان تخم گذاری نمی‌کنند. با این حال اگر شانس این را داشته باشید که در این بازه به هندورابی سفر کنید، می‌توانید سرازیر شدن بچه لاک پشت‌های بامزه به سمت دریا را مشاهده کنید.

تفریحات دریایی جزیره هندورابی

اگر به سواحل هندورابی تنها به قصد تفریحات آبی کیش مراجعه می‌کنید اصلا نگران نباشید چرا که کلوپ تفریحات دریایی هندورابی، تفریحات را برای شما و همراهانتان جذاب و سرگرم کننده می کند. برای مثال غواصی در هندورابی این تجربه را به نوعی دیگر برای شما رقم می‌زند. سواحل کم عمق و زلال هندورابی فضای روشن و مناسبی را برای غواصی فراهم نموده است.

همچنین تفریحات دیگری چون جت اسکی، موتور سواری در سواحل، سافاری و … از جمله تفریحات هیجان انگیز هندورابی هستند که می‌توانید هر کدام از آنها را در کلوپ تفریحات دریایی انجام دهید و حسابی لذت ببرید.

آب انبار هندورابی

از دیگر جاذبه‌های تاریخی و مکان های دیدنی جزیره هندورابی می‌توان به آب انبار جزیره اشاره کرد. این آب انبار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تنها منبع جمع آوری آب شیرین جزیره به حساب می‌آید. این آب انبار آب باران را برای مصرف اهالی جزیره جمع می‌کند و در سال های کم بارش مورد استفاده اهالی قرار می‌گیرد.

هندورابی

معنای هندورابی 

معنای کلمه هندورابی از آن جهت جالب بوده که اغلب ما نام مشابه دیگری را نشنیده‌ایم. برای معنای این کلمه دو روش مختلف استدلال وجود دارد. استدلال اول می‌گویند براساس افسانه‌ها یک مرد و زن در این جزیره زندگی می‌کردند که داستان عشق آن‌ها مانند لیلی و مجنون بود. نام یکی از آن‌ها هند و دیگری رابی بود. این دو نفر عشق آتشینی داشته اما هرگز به وصال هم نرسیده بودند. بنابراین بعد از مرگشان نام این دو نفر روی جزیره قرار گرفت. 

استدلال دیگر هم می‌گویند که براساس برخی از اسناد موجود در گذشته نام این جزیره ابرون بوده است. بعد از سفر هلندی‌ها که در حدود سال ۱۶۴۵ میلادی بود، آن‌ها نام هورن را روی جزیره گذاشتند. بعدا به دلیل نوع گویش مردم محلی از ترکیب ابرون و هورن، نام هندورابی تشکیل شد. به همین دلیل هم به آن جزیره هندورابی گفته می‌شود.

حقایقی جالب در مورد جزیره هندورابی

هندورابی شاید به اندازه جزیره کیش، قشم و هرمز شناخته شده نباشد اما از نظر زیبایی، هیچ چیزی کمتر از دیگر جزایر معروف و شناخته شده ایران ندارد و تمام زیبایی‌هایش را در آرامش تقدیم مسافران می‌کند. در ادامه به چند حقایق جالب در رابطه با هندورابی می‌پردازیم:

  • موقعیت جزیره هندورابی: جزیره هندورابی بین جزیره کیش و جزیره لاوان قرار دارد و فاصله دریایی آن تا کیش تنها ۲۸ کیلومتر است. 
  • دلیل نامگذاری جزیره هندورابی: از هندورابی به عنوان ابرون یاد شده است. هلندی‌ها هم در سال ۱۶۴۵ نام این جزیره را هورن گذاشته‌اند. براساس یک افسانه محلی، هند و رابی اسم یک زوج عاشق بوده که به این جزیره آمدند و در کنار هم زندگی کردند.
  • ساکنین و امکانات جزیره هندورابی: هندورابی حدود ۲۰۰ نفر ساکن دارد که اکثر آنها ماهیگیر هستند و به زبان عربی صحبت می‌کنند. جالب است بدانید که در هندورابی پاسگاه پلیس، مدرسه و درمانگاه هم وجود دارد.
  • مساحت جزیره: جزیره هندورابی تنها ۲۳ کیلومتر مساحت دارد و از شمال تا جنوب آن تنها ۴ کیلومتر راه است و  برعکس جزیره‌هایی چون هرمز و هنگام، در هندورابی خبری از صخره‌های بلند نیست و چیزی از این قبیل به چشم نمی‌خورد.  
  • راه‌های دسترسی به هندورابی: دسترسی به هندورابی از طریق قایق ‌های موجود در اسکله‌ ماهیگیری کیش امکان پذیر است. از کیش تا هندورابی نزدیک به ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد که برخی بر این باورند که از کیش به هندورابی رفتن نیاز به هماهنگی با مسئولین مناطق آزاد دارد و گاهی به راحتی صورت نمی‌گیرد.
  • نزدیک‌ترین جزیره به هندورابی: یک‌ترین بندر برای دسترسی به هندورابی، بندر چیروئیه در بندر لنگه است. شما از این بندر با قایق‌های موتوری  می‌توانید در مدت زمان ۲۰ دقیقه خودتان را جزیره هندورابی برسانید.
  • اکوسیستم هندورابی: تنوع جانوری در این جزیره بسیار زیاد است. برای مثال در سواحل شمالی هندورابی مرجان، شاهین و باز هم دیده می‌شود، اما تنوع ماهی‌ها و آبزیان در جزیره به مراتب بیشتر است. جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان از جمله ماهیان موجود در این جزیره هستند. 

جزیره هندورابی

  • بهترین قسمت برای شنا در هندورابی: قسمت‌های شمالی این جزیره کم عمق‌تر از قسمت های دیگر منطقه هستند. عمق این نقطه بین ۵ تا ۸ متر است، در حالی که سواحل شرقی و جنوبی بین  ۸ تا ۱۸ متر عمق دارند. پس بهتر است سواحل شمالی را برای غواصی و شنا انتخاب کنید. اما باید  بدانید که تنها در سواحل شرقی هندورابی، شانس دیدن ستاره ماهی‌ها را خواهید داشت.
  • امکانات جزیره هندورابی: آب جزیره از چاه یا از آب انبارها تامین می‌شود پس اگر قصد سفر به جزیره هندورابی دارید آب کافی برای خوردن همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. جزیره هندورابی، تنها یک سوپرمارکت دارد و با اینکه خوراکی های متنوعی ندارد اما سعی کنید برای کمک به اقتصاد منطقه، خریدهایتان را از آنجا تهیه کنید.
  • لاک‌پشت های هندورابی: یکی از جاذبه‌های این جزیره تماشای تخم گذاری لاک پشت‌ هاست که از نیمه اسفند تا نیمه خرداد انجام می‌شود. در بقیه مواقع سال هم مسافران تور کیش سفر یک‌روزه به هندورابی را انتخاب می‌کنند ولی به خاطر شرجی بودن و دمای بالای هوا در تابستان، کمتر کسی برای گردش پا به این جزیره می‌گذارد.   
  • مسافران هندورابی: جالب است بدانید بیشتر مسافران هندورابی را اکوتوریست‌ها تشکیل می‌دهند و برای کمپ کردن به سراغ این جزیره آرام می‌آیند. لازم به ذکر است که از سال ۱۳۹۳ اکوتوریسم، طرح ساخت هتل، رستوران و امکانات تفریحی در جزیره هندورابی، در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال در سال ۱۳۹۶ فرودگاه این جزیره هم افتتاح شده است؛ و خط هوایی بین کیش و هندورابی برقرار بوده و با دو هواپیمای سبک در عرض ۱۲ دقیقه، مسافران را به فرودگاه هندورابی می‌رساند.
  • رستوران های هندورابی: جزیره هندورابی یک رستوران دارد که بهترین ماهی و میگو را سرو می‌کند. برای کمک به شرایط اقتصادی ساکنان منطقه حتما یک وعده لذیذ در این رستوران که کنار کلوپ تفریحات دریایی قرار دارد نوش جان کنید و از طعم بی نظیر ماهی و میگو تازه لذت ببرید.

برای سفر به کیش و اجاره خودرو در کیش می‌توانید از وبسایت کیش بوک کمک گرفته و تور هندورابی را نیز با وبسایت کیش بوک امتحان کنید. 

دیدنی های جزیره هندورابی

سخن نهایی

اکثر ایرانیان با جزیره کیش آشنایی دارند و برای تعطیلاتشان سفر به کیش را در برنامه گردش خود قرار می دهند. جزیره کیش با داشتن بهترین هتل‌های کیش، بهترین مراکز خرید کیش و دیگر موارد، در رده شهرهای لوکس قرار دارد و به دلیل قرارگیری در منطقه آزاد، از تمام نقاط دنیا مسافران و گردشگران تور کیش را به سمت خود جذب می‌کند. با این حال اگر از سمت غرب جزیره کیش تنها ۳۰ کیلومتر قایقرانی کنید، به جزیره متضاد با تمام آنچه که در کیش دیده‌ای خواهید رسید. جزیره ای که شاید در نگاه اول شبیه به یک منطقه متروکه به نظر بیاید و دور افتاده به نظر برسد؛ اما با سفر به هندورابی پا به دنیای متفاوتی از جزیره های توابع کیش، خواهید گذاشت. بیشتر گردشگرانی که سفر به کیش را تجربه می‌کنند، می توانند با یک قایق خود را به این جزیره برسانند. اما برای دسترسی به جزیره هندورابی نیاز نیست حتما در تورهای کیش شرکت کنید. شما می‌توانید در استان هرمزگان به سمت بندر چیروئیه حرکت کرده و با گذراندن یک مسیر دریایی ۹ کیلومتری، قایق سواری کنید و خودتان را به جزیره زیبای هندورابی برسانید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها