نگاهی به آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش

4.9/5 - (63 امتیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید

جزیره کیش دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است؛ که در نوع خود بسیار خاص هستند. یکی از این جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، در قسمت شمالی جزیره کیش و در جوار شهر حریره، با نام آب انبار سنتی کیش بنا شده است. اگر می‌خواهید با این جاذبه بیشتر آشنا شوید، همراه ما باشید.

بدین منوال لازم دیدیم تا به بررسی پیشینه و تاریخ ایجاد این جاذبه پرطرفدار بپردازیم؛ و اطلاعات بیشتری به دنبال‌کنندگان آن بدهیم. آب انبار در اصل گودی به شکل استخر یا حوض ساخته شده در زیر زمین بوده؛ که روی آن با سقفی پوشانده شده است. در اصل استفاده‌ای که از آب انبار می‌شود؛ به این شکل است که در فصول پر بارش آب را ذخیره کرده و در باقی فصل‌ها که بارش کم است؛ می‌شود بهره لازم را از آب ذخیره شده برد.

آب انبار سنتی کیش

بنابراین عمده آب انبارهای ساخته شده در مناطق گرم‌سیر که بارش کمی داشته‌اند، قرار دارند. دلیل دیگر ساخت آب انبار یا برکه و فضای سرپوشیده آن، خنک نگاه داشتن آب در فصول گرم سال بود؛ و همین امر باعث شده تا المان‌های به‌کار رفته در معماری این بناها آنها را به جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تبدیل کند.

آب انبار ۵ بادگیر کیش

آب انبارها در قدیم الایام به دو دسته آب انبارهای همگانی و آب انبارهای خصوصی تقسیم می‌شده است. آب انبار سنتی کیش به نام آب انبار پنج بادگیر نیز خوانده می‌شود. با توجه به این که آب انبارهای خصوصی در محل خانه افراد یا محلی اختصاصی حفر می‌‌شده، این آب انبار در دسته‌بندی آب انبارهای همگانی قرار می‌گیرد.

زمان ساخت آن سال ۱۳۷۲ خورشیدی بوده که در اصل پیش از آن آب انباری در آن محل به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی بنا شده بوده است. معماری این آب انبار شباهت زیادی به معماری بناهای شهر یزد دارد؛ و به مجموعه درخت سبز کیش نیز نزدیک است. با وجود این که ساختن آب انبار در قدیم الایام بین مردم مرسوم بوده؛ اما بیشترین دلیل برای ساخت آب انبار سنتی کیش کمبود بارش در این منطقه بوده است.

آب انبار کیش

هزینه و بهترین زمان برای بازدید از آب انبار سنتی کیش 

آب و هوای گرم و شرجی کیش از ماه خرداد تا اواخر شهریور ماه به گرم‌ترین حالت خود می‌رسد. بنابراین سفر در این دوره هزینه کمتر اما سخت‌تر است. بهترین زمان برای بازدید از جزیره و آب انبار سنتی کیش، از اوایل پاییز تا اسفندماه است. البته شاید بتوان گفت که فروردین هم همچنان ماه مناسبی برای سفر به شمار می‌رود. 

در پاییز و زمستان، سطح رطوبت جزیره کاهش پیدا کرده و به دلیل معتدل بودن هوا، بهتر می‌توانید به گشت و گذار بپردازید. این مساله به خصوص هنگامی که قصد بازدید از مکان‌های تاریخی را دارید، اهمیت پیدا می‌کند. 

اگر برنامه سفر شما در تابستان باشد، احتمالا برای بازدید از آب انبار سنتی کیش و نشستن لب ساحل کمی به مشکل گرما برخورد کنید. هزینه بازدید از آب انبار سنتی کیش رایگان بوده، به همین دلیل اگر به دنبال یک سفر ارزان قیمت به کیش هستید؛ می‌توانید بازدید از این بنا را در برنامه خود قرار دهید.

آدرس آب انبار کیش

آب انبار سنتی کیش در شمال جزیره و در مجاورت دهکده المپیک کیش قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی در دسترس این بنای تاریخی، می‌توانید به دیگر نقاط دیدنی جزیره هم سفر کنید. علاوه بر این آب انبار سنتی کیش در نزدیکی شهر باستانی حریره بوده که یک مکان دیدنی بسیار زیبا است.

پیشنهاد ما این است که ساعات ابتدای روز را برای بازدید از آب انبار اختصاص دهید. سپس هنگامی که گرمای روز شروع می‌شود، می‌توانید به مراکز خرید کیش و پاساژهای خنک بروید. در این صورت هم تفریح کرده و هم از گرمای هوا در امان می‌مانید.

آب انبار سنتی کیش

معماری آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش از پنج بادگیر به اضافه دو گنبد تشکیل شده؛ که مجموع این عوامل معماری زیبایی را ایجاد کرده است. بادگیرهای موجود در این بنا به خنک نگاه داشتن فضا کمک می‌کند؛ و نشآت گرفته از معماری یزدی است.

روزنه هایی که در قسمت بالایی آب انبار تعبیه شده جهت خنک نمودن آب موجود در آب انبار در فصل گرم سال ایجاد شده بوده است؛ اما روزنه هایی که بر روی گنبد مشاهده می‌شود به تهویه هوا در این قسمت کمک می‌کرده است.

شاید اگر بر اثر ساخت و سازهایی که در کیش انجام شده مسیر آب‌های سطحی به آب انبارهای سنتی از بین نمی‌رفت؛ همچنان امکان استفاده از این آب انبارها وجود داشت. اما در حال حاضر به دلیل امکان‌پذیر نبودن این جریان از دستگاه‌های آب شیرین کن برای شیرین کردن آب و قابل استفاده بودن آن کمک گرفته می‌شود.

مروری بر تاریخچه آب انبار سنتی کیش

برخلاف تصور عمومی که کیش را جزیره‌ای مدرن می‌داند، قدمت آن به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد. طبق اسناد تاریخی اولین نشانه‌های سکونت و رفت‌وآمد در کیش به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد. در این دوره به عنوان محلی برای صید مروارید استفاده شده و بسیاری از معاملات بازرگانی در خاک آن انجام می‌شد. رفته رفته این مساله موجب رونق اقتصاد جزیره و سکونت مردمان محلی در آن شد. 

در قرن‌های بعدی و با استعمار ایران، جزیره کیش برای مدت زمان طولانی تحت نظر پرتغالی‌ها بود. این جزیره همانطور که می‌دانید دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. از طرفی با خلیج فارس احاطه شده که آب قابل شربی ندارد. به همین دلیل از همان زمان‌های دور به منظور حفظ و نگهداری آب شرب، آب انبارهایی در کیش ساخته می‌شد. 

آب انبار کیش

آب انبار سنتی کیش یکی از قدیمی‌ترین آب انبارهایی بوده که در حدود ۲۷ سال پیش مجددا بازسازی شده است. در حال حاضر این آب انبار کاربرد سنتی خود را ندارد زیرا تجهیزات پیشرفته‌تری کار شیرین کردن آب و نگهداری آن را انجام می‌دهند. به همین دلیل آب انبار سنتی کیش به مرکزی گردشگری و تفریحی تبدیل شده که می‌توانید در طول سفر خود از آن بازدید کنید.

همواره تماشای بناهای تاریخی در هر نقطه از ایران ذهن را به زندگی مردم گذشته و نحوه معماری و کیفیت زندگی آنها می‌کشاند؛ و گویی لحظاتی را با آن مردم زندگی می‌کنیم. حال این که این بنای تاریخی با شباهت فراوانش به معماری یزد و اصفهان در منطقه مدرن شده کیش می‌تواند بسیار تآثیرگذارتر باشد.

رستوران ها و غذاخوری های نزدیک به آب انبار سنتی کیش

لیست برخی از رستوران های کیش و غذاخوری‌های نزدیک به آب انبار سنتی کیش را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. 

کافه حریره

واقع در بلوار المپیک

رستوران مادربزرگ

در نزدیکی شهر باستانی حریره

کافه دامون

خیابان وصال شمالی

هتل های نزدیک آب انبار سنتی کیش

اگر می‌خواهید از سفر خود بیشترین بهره را ببرید، بهتر است که محل اقامت خود را در نزدیکی مکان‌های توریستی و جذاب انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید به مقصد خود برسید. آب انبار سنتی کیش نیز از بهترین مقاصد گردشگری جزیره کیش بوده و اکثر افرادی که به این جزیره می‌روند، همگی از این بنا دیدن می‌کنند. به این منظور می‌توانید یکی از هتل‌ها و یا اقامتگاه‌های نزدیک به آن را انتخاب کرده تا مسیر شما تا جای ممکن کوتاه‌تر شود. یکی از بهترین مکان‌ها، هتل گلدیس است که در بلوار میرمهنا واقع شده و حتی به صورت پیاده تا آب انبار سنتی کیش فاصله خاصی ندارد. یکی دیگر از گزینه‌ها هتل امیر کبیر است که در بلوار ایران واقع شده و تا آب انبار ۴۰ دقیقه بیشتر پیاده روی ندارد. انتخاب هر کدام از این هتل‌ها از جهت کوتاه کردن مسیر هوشمندانه بوده و از طرفی کیفیت بسیار بالایی در خدمات رسانی به مشتریان دارند. 

علاوه بر هتل‌های گلدیس و امیر کبیر، لیست هتل‌های دیگر که در نزدیکی آب انبار هستند را هم مشاهده می‌کنید:

جاهای دیدنی نزدیک آب انبار کیش

به دلیل موقعیت آب انبار سنتی کیش، به بسیاری از جاهای دیدنی کیش هم نزدیک هستید. شما می‌توانید با کمی پیاده‌روی به شهر باستانی حریره برسید. همچنین مجموعه درخت سبز هم در فاصله کمی از آب انبار قرار دارد. علاوه بر این باشگاه سوارکاری جزیره در حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی تا آب انبار سنتی فاصله دارد. در نهایت هم اگر بخواهید به شهر زیرزمینی کاریز کیش بروید می‌توانید ۱۶ دقیقه بعد به آن جا برسید.

آب انبار کیش

بهترین روش برای سفر به کیش و بازدید از آب انبار سنتی کیش

در صورتی که مایل هستید جزیره کیش را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید، بهتر است به شیوه صحیح سفر نیز دقت کرده و بهترین روش را برای این کار انتخاب کنید. مکان‌های دیدنی فوق العاده جذابی مانند آب انبار سنتی کیش وجود دارد که ارزش سفر را چند برابر کرده و کافی است در زمان مناسب از آن بازدید کنید تا یک خاطره بسیار خوب در ذهن شما نقش ببندد.

برای کسب یک تجربه عالی و متفاوت، بهتر است از خدمات مسافرتی مجموعه کیش بوک استفاده کنید. چه برای تعیین محل اقامت و چه برای خرید بلیط این مجموعه تورهای جذابی را پیشنهاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات و راهنمایی بیشتر در مورد جزیره کیش می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱-۲۲۳۱۹۱۶۵ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها